Priprema za pregovaranje u prodaji
Dobra priprema je pola dobijene bitke, ova poznata ratna izreka odavno je u primeni u strategijama velikih majstora prodaje. Vrhunski prodavac mora da vrši složene pripreme pre ulaska u prodajne pregovore naročito danas kada živimo u vremenima velikih promena i kada je njihov tempo u socijalnoj, političkoj, kulturnoj i posebno biznis sferi brži nego što je ikada bio u istoriji čovečanstva. Kvalietet proizvoda i usluga je u konstantnom rastu i klijenti sve intenzivnije tragaju za boljim poslovnim ponudama; diskusija o ceni i uslovima se nalazi u samom srcu pregovaračkog procesa; uštede u novcu i vremenu isporuke su postale odlučujući kriterijumi za kupovinu a kupci postaju sve kompetentniji jer su počeli da se obučavaju za pregovore na trening seminarima. Ovi i mnogi drugi izmenjeni uslovi na tržištu prinudili su prodajne konsultante da ovladaju složenom veštinom pregovaranja u čijem temelju se nalazi priprema za pregovore.
U nameri da prežive i napreduju prodajni konsultanti moraju da:
- bolje poznaju tržište
- prilagođavaju se trendovima i budu spremniji na promene od drugih
- koriste svoje radno vreme do maksimuma
- izvedu neophodan broj poseta kupcima
- pronađu i kontaktiraju sa pravim partnerima za pregovore
- znaju šta konkurencija radi
- razumeju posao i finansijsku situaciju klijenata
- budu osposobljeni da analiziraju tržišne pokazatelje
- uspostave i održavaju kontakte sa svim granama privrede i industrije
- budu bolje informisani od klijenata kako bi predvideli njihove potrebe i probleme…
Da li vi i vaši konsultanti za prodaju profesionalno pripremate posete klijentima?
Ovaj test koji sledi je dobar indikator vašeg trenutnog nivoa u odnosu na veštinu pripremanja za prodajne pregovore i njenu primenu. Ovo je test samoprocene i zato je važno da budete iskreni i strogi prema sebi kako biste dobili pravi uvid.
Ako je vaš rezultat između 120 i 150 poena čestitamo, a ako je manje od toga preporučujemo vam da svoju veštinu poboljšate na prodajnom trening seminaru koji tretira ovu tematiku.
TEST samoprocene
Ocenite ponuđene iskaze i aktivnosti koristeći sledeću skalu poena:
Uvek ……….. (15 poena)
Ponekad ……(10 poena)
Retko ………. ( 5 poena)
Nikada …….. ( 0 poena)
Iskazi | Rezultat |
(1) Da li zapisujete u podsetnik ključne reči svih važnih tačaka koje treba da obradite na pregovorima? | |
(2) Da li ste u potpunosti upoznati sa važnim komercijalnim podacima koji se tiču vašeg klijenta i njegovog posla (promet, cene, konkurencija, pozicija na tržištu…)? | |
(3) Da li imate pripremljenu i zapisanu konkretnu ponudu za svaki proizvod/uslugu sa detaljno obrađenim cenama i količinama koju ćete predati klijentu? | |
(4) Da li unapred razmatrate i pripremate dokumenta koja će vam trebati u toku pregovora (grafikoni, tržišne studije, oficijelna dokumenta, testovi, izveštaji…)? | |
(5) Da li imate spreman atraktivan paket za sticanje poverenja (preporuke, svedočenja zadovoljnih klijenata, fotografije, video zapise, referenc liste …)? | |
(6) Da li razmatrate unapred primedbe koje bi klijent mogao da stavi na vašu ponudu i pripremate načine da na njih najbolje odgovorite ? | |
(7) Da li razmatrate način na koji ćete reagovati ako klijent iznese neku žalbu ili reklamaciju? | |
(8) Da li brižljivo planirate sam početak pregovora (dobrodošlicu, neformalan razgovor i prelazak na poslovne teme)? | |
(9) Da li se potrudite da zapamtite imena i lica klijentovih glavnih saradnika kako biste mogli svakog od njih ljubazno da pozdravite ako ga sretnete? | |
(10) Da li pravite zabeleške odmah po zvršetku sastanka (stavljate ih u fajl, izveštaj, organizer, notebook ili negde gde ćete ih sa lakoćom proveriti pre narednog sastanka)? |
Tumačenje rezultata:
- iznad 120 poena – izvrsno
- između 95 i120 – veoma dobro
- od 75 do 94 – zadovoljavajuće
- ispod 70 poena – nedovoljno
SAVET
- Upoznajte se sa najvažnijiim komercijalnim podacima koji se tiču vašeg klijenta i njegovog posla (promet, cene, konkurencija, pozicija na tržištu…).
- Pripremite atraktivan paket za sticanje poverenja (preporuke, svedočenja zadovoljnih klijenata, fotografije, video zapise, referenc liste …).
Pravite zabeleške odmah po zvršetku sastanka (stavljate ih u fajl, izveštaj, organizer, notebook ili negde gde ćete ih sa lakoćom proveriti pre narednog sastanka)?
Zašto:
Sreća voli pripremljen um.
Luj Paster