5 najčešćih finansijskih problema preduzetnika
- Precenjivanje budućih obima prodaje i prihoda
Nestrašivi optimizam je ključ za uspeh u preduzetničkoj avanturi. Nijedna realistična osoba ne može se probiti kroz toliki broj prepreka, toliko negativnih osoba i odgovora i kroz toliku količinu stresa. Ali iako je optimizam kritčan element za uspeh za novog preduzetnika ne smete mu dospuititio da kompromituje vašu objektvivnost kada su procene prihoda u pitanju. Na žalos neće svi zainteresovani kupci na kraju i kupiti vaš proizvod ili uslugu. Možda će vaša prodaja porasti preko vikenda ali očekivati da će se uduplirati iako to do sada nije bio slučaj je malo nerealno. Zato je toliko važno da pravite prodajne procene na osnovu istorijskih rezultata i konkretnih brojeva. Primena kvantitativnih metoda predviđanja prihoda na osnovu prethodnih rezultata vašeg biznisa i na osnovu prosečnih porihoda u vašoj iondustriji može vam poslužiti za razumevanje tržišnih trendova i olakšati vam procenu buduće prodaje. Novim preduzetnicima je teško da ovo primene jer nemaju svoje prethodne prihode i zato je važno da koriste usluge mentora koji imaju iskustva u njihvoj industriji da im pomognu u proceni prihoda. Bilo koji mmetod da koristite postarajte se da bazirate svoje prihode na objektivnim činjenicama i zdravom tazumu. To će vam obezbediti velike uštede na investicijama u snove koji se možda neće tako brzo ostvariti.
- Impulsivno trošenje za vreme StartUp faze
Izreka „potreban je novac da bi se novac napravio“ je istinita ali je i opasna naročito za početnike u poslu u prvih nekoliko meseci kada je preteran i entuzijastično trošenje najiracionalnije. Morate držati na oku svaki trošak u početku i odmeriti njegov cost-benefit. Morate imati na umu da svaki dinar koji potrošite na svoj posao je dinar koji je skinut sa vaše profitne margine i koji vas udaljava od trenutka kada će vas posao početi da vam donosi čistu zaradu. Dakle pored realne procene budućih prihoda napravite i realističnu listu troškova i držite se nje. Čuvajte se impilsivnog trošenja i ukalkulišite i neočekivane troškove jer će ih sigurno biti. Izračunajte tačno kada očekujete da će vaš posao biti na nuli dakle kada će prihodom pokriti vašu investiciju i budite striktni u kontroli troškova do tog perioda.
- Pasivnost u vezi naplate potraživanja
Jedan od najbržih ubica protoka gotovog novca se krije u nenaplaćenim potraživanjima. Ako niste proaktivni i profesionalni u vezi napalte potraživanja vi sami sebi kopate jamu u koju će potonuti vaš posao. Mali biznisi koji nemaju politiku penala za kašnjenje u plaćanju i razrađene procedure za naplatu su garantovane žrtve u finansijskim ratovima. Ako vaš klijent ne očćekuje da ćete mu javiti dva dana pre roka i istog dana ako zakasni sa plaćanjem budite sigurni da ćete biti poslednji u njegovom rade za plaćanje. Napravite jasnu politiku plaćanja i odmah je preedstavite svojim klijentima i tražite da ini vama ispostave svoje uslove plaćanja kako biste ih poštovali. Držite se te politike i budite dosledni bez straha da ćete tako izgubiti klijente jer te koje ćete zbog tog izgubiti ne treba ni da imate jer će vam kad tad napraviti gubitke. Dajte popuste za plaćanje pre roka i utvrdite penale za kašnjenje i držite se toga. Ali ključ je da napravite dobru strategiju naplate i da obučite ljude za taj složen posao.
- Neredovna kontrola protoka gotovog novca
Dakle imate realistinu projekciju prihoda, strogo kontrolišete troškove i fokusirani ste na profesionalnu naplatu potraživanja. Ove tri promene će napraviti čuda za dugoročan protok keša kroz vašu kompaniju. Ali bez dnevnog praćenja protoka keša možete se ipak naći u nezgodnoj finansijskoj situaciji. Za maloprodajne kompanije mesec pre velikih praznika kada se očekuje povećanje prometa može da vam stvori probleme. Želite da povećate zalihe i da se pripremite ali ako vam te naplate stignu pre nego vi prodate robu možete se naći u značajnom problemu. Uzimanje kredita za nabavku robe na osnovu nerelanog očekivanja prihoda u tom periodu može d augrozi vaš posao zbog visokih kamata i zbog mogućeg podbacivanja prodaje. Zato je potrebno d aimate dobar plan protoka gotovog novca koji nuzima u obzir sve okolnosti da ne biste zapadali u ovakve i sličlne krize. Tim planom predvišate kada će vam trebati najviše l+keša i pravite strategiju kako ćete ga obebediti na vreme. Bez tog plana vi samo nagađate kada će vam keš zatrebati a to povećava šanse za neočekivanim troškovima i smanjenjem profita. Napravite plan protoka gotovog novca ili keš budžet i dnevno kontrolišite njegovo sprovođenje.
- Propust da se izdvoji novac za „slamaricu“
Bez obzira na osiguranja koja ste platili da bi vaša kompanija bezbedno poslovala povremeni nedostaci u kešu će biti vaša realnost. To neče biti problem ako uvek imate novca sklonjenog u „slamaicu“ ili na štednju ali ako radite bez ušeđevine jedan loš prodajni mesec može da vas odvede u veliki problem. Dobre kompanije uvek imaju ušteđevinu od najmanje dva meseca operativnih troškova sa strane. Taj novac nikada ne diraju ma kako da izazovno izgledaju nove investicije. Taj novac je samo za popunu stanja na keš računu i kada se situacija vrati u normalu prvo treba da se ponovo napuni slamarica pa sve ostalo.[/av_textblock] [av_heading tag=’h3′ padding=’10’ heading=’KADA’ color=” style=” custom_font=” size=” subheading_active=” subheading_size=’15’ custom_class=” admin_preview_bg=” av-desktop-hide=” av-medium-hide=” av-small-hide=” av-mini-hide=” av-medium-font-size-title=” av-small-font-size-title=” av-mini-font-size-title=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” margin=”][/av_heading] [av_textblock size=” font_color=” color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-jp3wnj00′ custom_class=” admin_preview_bg=”] Kad shvatite unapred, a ne posle kad bude kasno, da je jedan od najvećih izazova za svakog preduzetnika upravljanje tokovima gotovog novca.
Zašto:
Cena izuzetnosti je odgovornost.
Vinston Čerčil[/av_textblock] [av_one_full first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_breaking=” mobile_display=”] [av_social_share title=’Podeli članak’ style=” buttons=” custom_class=” admin_preview_bg=”] [/av_one_full]