Upitnik – Organizacijski model ponašanja
Cilj: Utvrditi u kom modelu ponašanja vaša organizacija pretežno radi i kako to utiče na vašu produktivnost, timsku sinergiju i kreativnost.
Instrukcije: Pored svake izjave označite koliko često ili retko vaša organizacija ispoljavaju ovo ponašanje koristeći sledeći sistem ocenjivanja:
Skoro nikada – 1
Retko – 2
Povremeno – 3
Često – 4
Skoro uvek – 5
Upitnik:
1. Mi završavamo poslove zato što se zaposleni plaše da ne izgube svoje radno mesto | |
2. Većina zaposlenih ne napušta organizaciju zato što im ona obezbeđuje dosta sigurnosti. | |
3. Rukovodioci ispoljavaju istinske liderske osobine i poštovani su od svih zaposlenih. | |
4. Izraženo je istinsko osećanje zajedništva i timskog rada. | |
5. Samo je rukovodiocima dozvoljeno da donose odluke. | |
6. Mada su zaposleni zadovoljni oni pružaju samo pasivnu kooperativnost . | |
7. Zajedno rukovodioci i zaposleni žele da naprave bolji radni učinak. | |
8. Postoji pravi partnerski odnos između rukovodilaca i zaposlenih. | |
9. Mada zaposleni slušaju direktive lidera oni ne gaje istinsko poštovanje za svoje rukovodioce.. | |
10. Glavna briga rukovodilaca je kako da napreduju svojoj karijeri. | |
11. Zaposleni osećaju da su deo organizacije. | |
12. Zaposleni osećaju istinsku odgovornost da efektivno završavaju poslove. | |
13. Većina poslova se smatra poslovima sa niskim ili nedovoljnim primanjima. | |
14. Glavna briga zaposlenih je sigurnost njihovih porodica. | |
15. Kada stvari krenu loše glavna preokupacija je kako da ih popravimo, a ne koga da okrivimo. | |
16. Prisutan je veliki entuzijazam među zaposlenima da se napravi bolji radni učinak. | |
17. Glavna briga zaposlenih je finansijsko obezbeđenje njihovih porodica. | |
18. Mada su zaposleni dobro finansijski zbrinuti oni rade na minimumu svojih radnih mogućnosti. | |
19. Zaposleni osećaju da dobijaju adekvatna priznanja za svoj rad. | |
20. Zaposleni osećaju da su njihovi poslovi visoko poštovani i od velike vrednosti za organizaciju. | |
21. Rukovodioci ne očekuje od zaposlenih više od prosečnih radnih rezultata. | |
22. Većina zaposlenih je zadovoljna pozicijom na kojoj se nalazi. | |
23. Zaposleni učestvuju u procesima donošenja odluka. | |
24. Posao se obavlja zahvaljujući samodisciplini zaposlenih. |
Unesite ocene koje ste dali pored odgovarajućeg broja u tabeli. Potom saberite totale.
- Najviši rezultat je pretežni operativni model vaše organizacije.
- Ako je rezultat iznad 24 poena, onda je to snažan pokazatelj modela ponašanja.
- Ako su dva rezultata bliska onda je rezultat na desnoj strani tabele onaj po kojem organizacija trenutno radi.
1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 |
Total————- Total————- Total————- Total————-
Autokratski Starateljski Liderski Kolegijalni
Autokratski: Ovaj model počiva sasvim na raspodeli moći, oni koji komanduju imaju moć da zahtevaju. Moraš da uradiš ovo ili… znači da zaposleni ima dve opcije; da posluša ili da bude kažnjen. Orijentacija zaposlenih je ka poslušnosti rukovodiocima a ne ka njihovom poštovanju.
Starateljski: Ovo su kompanije socijalnog blagostanja koje praktikuju starateljstvo nad svojim zaposlenima. Organizacija počiva na ekonomskim resursima uz pomoć kojih ispunjava potrebu zaposlenih za sigurnošću, što potom vodi u zavisnost zaposlenih od organizacije.
Liderski: pristup počiva na liderstvu umesto na moći. Kroz liderstvo organizacija pomaže zaposlenima da se razvijaju i postižu rezultate za organizaciju.
Kolegijalni: Ovo je timski koncept koji počiva na izgradnji partnerskih odnosa između rukovodilaca i zaposlenih.
Na skali produktivnosti, timske sinergije i kreativnosti stilovi se kotiraju na sledeći način:
- Liderski
- Kolegijalni
- Starateljski
- Autokratski
Zamolite svoje saradnike da popune ovaj Upitnik da biste dobili širi uvid u model ponašanja koji postoji u vašoj organizaciji da biste pokrenuli priču o tom važnom pitanju.