Principi za efikasno rešavanje konflikata u vašem timu

Lider je odgovoran za dobre međuljudske odnose u timu

 

ŠTA
Pet osnovnih principa koji mogu da vam pomognu da efikasno rešavate sve konflikte nastale u vašem timu.

ZAŠTO
Zato što jedan od najvažnijih zadataka tim lidera jeste stvaranje dobrih međuljudskih odnosa u timu ili uvećavanje socijalnog kapitala organizacije. Konflikti između članova tima a naročito između lidera i zaposlenih svakako ne doprinose dobrim međuljudskim odnosima i narušavaju timsko jedinstvo i sinergiju. Lider mora da nauči veštinu upravljanja konfliktima a naročito pet osnovnih principa za efikasno rešavanje konfliktnih situacija.

KAKO
Koristite sledeći pet principa za rešavanje konflikata u timu.

PRINCIP #1
Posvetite se konfliktima članova tima. Najgore rešenje je ignorisanje konflikata i očekivanje da će se sami od sebe rešiti. Rešavanje konfliktnih situacija ne treba odlagati nego se sa njima suočiti odmah čim se primete jer konflikti imaju tendenciju da se vremenom samo uvećavaju.  Zatražite od strana u konfliktu da razgovaraju dok ne pronađu rešenje problema. Stavite stranama u konfliktu na znanje da zamrznuti konflikt nije opcija jer ugrožava timski rad čija je osnovna vrednost uzajamno pomaganje. Budite medijator u rešavanju problema, objektivni učesnik u dijalogu koji postavlja pitanja koja vode ka kompromisu. Odmah im stavite do znanja da je cilj razgovora kompromisno rešenje  a ne presuda jednom ili drugom i da do kompromisa mora da dođe. Ljudi ratuju pa postignu kompromisan mirovni sporazum a ne mogu dva saradnika u jednom timu u kojem zarađuju za život svojih porodica.

PRINCIP #2
Održite konverzaciju u ciljnom okviru. Vodite dijalog u pravcu definitivnog rešenja konflikta a ne u pravcu dubinske analize konflikta i utvrđivanja nečije krivice ili nevinosti. Budite Mislilac ciljnog okvira. Gde hoćemo da stignemo? Do kompromisnog rešenja. Kako tamo najbrže da stignemo? Izbegnite po svaku cenu ulogu mislioca krivičnog okvira. Šta nije u redu? Ko je kriv za to? Vaša uloga je da blokirate suđenje i da dijalog prevedete na teren rešenja stalnim forsiranjem pitanja: recite mi kako ćemo ovu situaciju najbrže i najbezbolnije da rešimo? Postavljajte samo proaktivna pitanja i uvažavajte samo odgovore koje vode ka rešenju a blokirajte odgovore koji analiziraju konflikt i utvrđuju krivicu.

PRINCIP #3
Povećajte broj sastanaka sa stranama u konfliktu. Ljudi u konfliktu izbegavaju jedni druge. Ako nema razgovora nema ni rešenja. Usmeravajte komunikaciju tako što ćete pozdravljati racionalan pristup koji vas približava rešenju a eliminisati emocije koje vas udaljavaju. Podsetite ih da je na poslu za koji su plaćeni rezultat tog posla u glavnoj ulozi a mesto za ispoljavanje ličnih emocija je njihov privatni život. Nema tu ništa lično posao je u pitanju i tim koji treba da ga obavi a ne pojedinac. Lanac je jak koliko je jaka njegova najslabija karika a tim je jak onoliko koliko je jak međusobni odnos svih članova tima. Naš posao nije da produbljujemo lične frustracije nego da ojačamo tu najslabiju kariku.

PRINCIP #4
Razmestite učesnike sastanka. Razbijte šemu konfliktnog rasporeda sedenja. Neka strane u konfliktu sede jedna pored druge a ne jedan naspram drugog. Obavestite ih pre sastanka o novom rasporedu.

PRINCIP #5
Fokusirajte se na uticaj konflikata na timske ciljeve. Nemojte se truditi da trenutno izgladite odnose to jest da ugasite požar jer to nikada ne vodi ka trajnom rešenju. Usmerite zato energiju obe konfliktne strane na timske rezultate rada. Fokus na rezultate proizvodi fokus na uzajamnu odgovornost. Kada usmerite diskusiju u pravcu traženja rešenja koje će omogućiti nesmetan rad tima bez ugrožavanja produktivnosti onda ste ih sa ličnog preveli na kolektivni teren i na poslovne obaveze koje su važnije od ličnih odnosa.  Na tom terenu ljudi se osete odgovornim prema organizaciji i lakše im je da sa tim argumentom pređu preko konfliktne situacije. Pozivanje na uzajamnu odgovornost najbrže reguliše odnose.

KADA
Čim primetite konflikt u vašem timu.

Zašto:
Ako se ne slažeš sa mnom znači da nisi slušao šta pričam.
Sem Markevič

Podelite članak!

Poslednji broj

CC Workshop