Poslovna filozofija Sema Voltona osnivača Wal-Mart
Kako se pravi najveća kompanija na svetu?
Sem Volton, jedan od najvećih biznis ikona 20-og veka, rukovodio se sa sledećih deset pravila uspešnog poslovanja koji su mu omogućili da stvori „monstruoznu“ kompanija:
- „Budite posvećeni svojoj kompaniji. Verujte u nju više od bilo kog drugog. Mislim da sam svaku svoju manu uspeo da ispravim tako što sam strasno radio svoj posao. Ne znam da li se rodite sa tom vrstom strasti ili se ona uči ali znam da vam je potrebna. Ako volite svoj posao radićete ga svakog dana ulažući maksimalne napore i ubrzo će se svi zaraziti vašom strašću kao virusom.
- Delite profite sa svojim zaposlenima i saradnicima i tretirajte ih kao „Partnere“. Zauzvrat i oni će vas smatrati za partnera a ne za gazdu i zajedno ćete postići učinak o kome niste ni sanjali. Ohrabrite svoje saradnike da postanu akcionari kompanije. Ponudite akcije po sniženoj ceni i garantujte da će dobiti akcije kada odu u penziju. To je najbolja stvar koju smo mi kao kompanija ikada uradili.
- Motivišite svoje „Partnere“. Novac i posedovanje akcija nisu dovoljni. Stalno, iz dana u dan, morate da smišljate nove načine kako da motivišete svoje zaposlene, svoje partnere i kako da ih stavljate pred nove izazove.
- O svemu pričajte sa svojim „Partnerima“, prenosite im sve informacije. Što više znaju, bolje će razumeti. Što bolje razumeju više će mariti za kompaniju. A kada počne da ih bude briga onda ih niko neće zaustaviti.
- Pokažite da cenite sve što vaši saradnici čine za kompaniju i posao. Plata i davanje akcija će svakako garantovati jednu vrstu lojalnosti kod vaših saradnika. Ali svi volimo da nam se kaže koliko neko ceni ono što činimo za njega. Ništa ne može da se meri sa dobro odabranim, pravovremenim i iskreno izrečenim rečima pohvale.
- Slavite svoje uspehe. Svoje neuspehe okrenite na šalu. Nemojte sve uzimati za ozbiljno. Opustite se i svi će se oko vas opustiti. Uživajte i zabavljajte se. I uvek pokažite ogromni entuzijazam za posao i kompaniju.
- Slušajte svakoga u svojoj kompaniji. Nađite načina da ih naterate da govore. Ljudi koji su u prvim redovima, oni koji razgovaraju sa potrošačima su upravo oni koji znaju šta se tačno događa u spoljnjem svetu (van kompanije). Bolje bi bilo da i vi saznate to što i oni znaju. Upravo u tome leži totalni kvalitet.
- Premašujte očekivanja svojih korisnika. Ako to učinite oni će se stalno vraćati. Dajte im ono što žele i još malo više. Pokažite im da ih poštujete. Izvucite nešto dobro iz svojih grešaka i ne pronalazite opravdanja za njih, već se jednostavno izvinite.
- Kontrolišite svoje troškove bolje od svoje konkurencije. Eto gde uvek možete da nađete izvor konkurentske prednosti. Već 25 godina Wal-Mart je poznat kao najveći maloprodajni lanac u zemlji. Nalazimo se na prvom mestu u našoj privrednoj grani jer imamo najniži racio troškova prodaje.
- Plivajte uzvodno. Idite na drugu stranu. Ignorišite konvencionalne mudrosti. Ako svi nešto rade na jedan način moguće je da ćete svoj prostor za uspeh pronaći ako krenete baš u suprotnom pravcu.“
Kao što možete da uočite na Semovoj listi poštovanje zaposlenih je centralni princip. Čak sedam od deset pravila su posvećena poštovanju zaposlenih i njihovom dobrom tretmanu. Volton je takođe dokazao da postoji magičan reciprocitet između načina na koji kompanija tretira zaposlene i načina na koji oni tretiraju korisnike. Ako hoćete da poboljšate korisnički servis prvo poboljšajte odnos prema zaposlenima. Sem je kao lider to dobro znao i zato je Wal-Mart prva kompanija koja je razumela korisničku revoluciju i postala pobednik u toj važnoj poslovnoj disciplini. Svi moderni, liderski principi se mogu pronaći na listi: i komunikacija, i motivacija i upravljanje ličnim primerom. Komunikacija je glavna alatka za izgradnju poverenja, zato Sem kaže: „Slušajte svakoga u kompaniji i pričajte o svemu sa svojim zaposlenima/partnerima. Dajte im sve informacije, šta je glavni cilj, kako oni mogu da pomognu i gde se trenutno nalazimo.“ Sem je dobro razumeo značaj dva ključa za efektivno liderstvo: poverenja i komunikacije. Lider mora ukazati poverenje zaposlenima da bi oni razvili poverenje u lidera.To je rezultat višegodišnjih naučnih studija o liderstvu a Sem je tu istinu znao pre naučnog dokaza i potvrdio je u praksi. Jedan od osnovni liderskih zadataka je stimulisanje posvećenosti zaposlenih ka vrhunskom kvalitetu rada. Sem daje savet liderima da vode primerom: „Budite uzorni model posvećenosti radu, timovima, kompaniji, jer ta posvećenost i entuzijazam lidera su zarazni.“ Najnovije psihološke studije učenja kažu da ljudi uče 90% vizuelno a samo 10% verbalno. „Slavite uspehe a neuspehe okrenite na šalu. Budite optimista i entuzijasta…“ kaže Sem. Dvadeset godina posle njegovih reči stručnjaci su izmerili da Entuzijazam i optimizam podižu produktivnost za 35%. Posebne kompanije se danas bave izgradnjom kompanijskog optimizma. To što je Volton sredinom dvadesetog veka isticao da morate tragati za rešenjima koja niko do tada nije sproveo i „plivati uzvodno“ od konkurencije je tek danas potpuno jasno kada su kontinuirano stvaranje pozitivnih promena i inovativnost uslov # 1 za uspeh kompanija. Da li su Semova pravila potvrđena u praksi ne treba pitati jer je stvorio kompaniju za koju radi više od 4 miliona ljudi širom sveta i ima prihod veći od 1.000 milijardi $. A da li je njegova biznis filozofija izdržala probu vremena i da li je možemo smatrati aktuelnom odgovor smo dobili u potvrdama brojnih, savremenih studija. Sve što treba da uradite je da primenite 10 Semovih pravila uspešnog poslovanja, juče.
Zašto:
Bukvalno je tačno da najbolje i najbrže uspevate pomažući drugima da uspeju.
Napoleon Hil