Liderski orijentisane aktivnosti
Kreiranje i komuniciranje vizije. Proces vođenja organizacije, cele ili samo jednog njenog dela, ka kontinuiranim pozitivnim promena počinje stvaranjem vizije.
- Vizija je jasna mentalna slika željene budućnosti ili rezultata
Ako ste ikada sklapali pazl od 1000 komada verovatno ste morali da koristite sliku sklopljenog pazla na kutiji. Ova slika je krajnji rezultat ili vizija onoga što pokušavate da pretvorite u realnost. Mnogo je teže ako ne i nemoguće, sastaviti pazl bez gledanja u tu sliku. Svaka organizacija bez takve slike, bez vizije krajnjeg rezultata, je slična osobi koja pokušava da sastavi pazla bez slike na kutiji. Dobra vizija je kao magnet ona privlači ljude ka sebi i motiviše ih da je ostvare. Četiri glavne dobrobiti od vizije:
- Ona obezbeđuje da se svi zaposleni kreću u istom pravcu.
- Ona pomaže da se prevaziđu problemi
- Ona pomaže da se stvori motivaciona sredina
- Ona služi kao vodič za donošenje odluka.
Pozicioniranje ljudi. Liderstvo se bavi pozicioniranjem i povezivanjem zaposlenih kako bi poslužili pravoj svrsi organizacije. Ovo podrazumeva komuniciranje vizije i pomaganje ljudima da shvate svoju ulogu i doprinos u toj idealnoj slici organizacije. Zaposleni je deo tog pazla i pomaže da se ostvari željena slika samo ako je na pravom mestu.
Motivisanje ljudi. Dobri lideri stvaraju motivacionu sredinu. Kroz pojašnjenje vizije i uloge zaposlenog preko njihovog uključivanja u odlučivanje. Lideri obezbeđuju treniranje, povratne informacije i davanje ličnog primera.
Osnaženje ljudi ili prenos autoriteta. Po definiciji osnaženje druge osobe znači prenos autoriteta na zaposlenog. Lideri kroz taj proces zaposlenima pružaju šansu da sami obavljaju složenije poslove. Suprotnost je mikro-menadžment u kojem menadžer intenzivno nadgleda svaku akciju i odluku koju zaposleni donose, bukvalno viri preko ramena zaposlenog i proverava šta radi. Da bi osnaživao zaposlene lider mora da shvati da ne postoji konačna suma autoriteta. Konačna ili nulta suma autoriteta znači da postoji ograničena količina moći i ako ustupi jedan njen deo onda znači da ga je izgubio a neko drugi ga je dobio. Moć je neograničena i što je više ljudi ima u organizaciji ona je sve moćnija. Ovu činjenicu nikako da shvate menadžeri koji „šefuju“ svojim ljudima i neprestano im nameću svoj autoritet i ne dele tu moć ni po koju cenu sa njima. Menadžeri gube ogromno vreme i energiju na čuvanje svoje moći umesto da tu energiju upotrebljavaju za povećavanje produktivnosti u unapređenje procesa rada i usluga. Lideri su svesni da moć treba davati da bi se moć uvećala. To je zakon produktivnosti. Uslov za to je poverenje lidera u svoje zaposlene i njih u lidera. Dobar lider stvara atmosferu poverenja i daje svojim zaposlenima kapacitet za delovanje, i tek onda može očekivati da oni investiraju svoju punu snagu u njegovu viziju. Sebičnim čuvanjem autoriteta menadžer gubi autoritet u očima zaposlenih i slabi moć za postizanje zajedničkih rezultata.
Komunikacija vrednosti. Lider mora jasno da istakne vrednosti koje njegova organizacija ili odeljenje treba da prezentuje. Po čemu će biti poznati i ostati zapamćeni? Kada se udruže vrednosti iskazane rečima i vrednosti pokazane na delu lider demonstrira integritet. Integritet je inače najznačajnija osobina uspešnih ljudi.
Izgradnja poverenja. Poverenje je dvosmerna ulica u kojoj dobijate poverenja od drugih onoliko koliko ste poverenja poslali u njihovom pravcu. Izgradnja poverenja nije lak zadatak ali je ključan za liderstvo. Ovo je šest ključnih aktivnosti koje lideri moraju da koriste da biste izgradili poverenje kod svojih sledbenika:
- Uradite ono što ste rekli da ćete uraditi.
- Pružite uvek malo više od onoga što se očekuje
- Budite dosledni
- Povećavajte odgovornost zaposlenih
- Preuzmite greške na svoja leđa
- Prihvatite njihove greške iz dobre namere
Mentorstvo. To je samo moderna reč za treniranje. Lideri neprestano treniraju svoje članove tima i prenose im svoja znanja i veštine da bi ih unapredili. Mentorstvo je recipročna aktivnost. Izgrađujući sposobnost i samopoštovanje zaposlenog i lider povećava svoje poštovanje i samopoštovanje. Pomažući nekome da se razvija lider se i sam dobro oseća u procesu.
Doživotno učenje. Ako je suština liderstva stvaranje pozitivnih promena u organizaciji onda je lider obavezan da kontinuirano saznaje nove stvari. Danas kada se stvari tako brzo menjaju nemoguće je zadržati nivo stručnosti bez konstantnog učenja. Dok god imamo spremnost da učimo imamo i sposobnost da se prilagođavamo promenama u svetu i društvu koje su stalne.[/av_textblock] [av_heading tag=’h3′ padding=’10’ heading=’KADA’ color=“ style=“ custom_font=“ size=“ subheading_active=“ subheading_size=’15’ custom_class=“ admin_preview_bg=“ av-desktop-hide=“ av-medium-hide=“ av-small-hide=“ av-mini-hide=“ av-medium-font-size-title=“ av-small-font-size-title=“ av-mini-font-size-title=“ av-medium-font-size=“ av-small-font-size=“ av-mini-font-size=“ margin=“][/av_heading] [av_textblock size=“ font_color=“ color=“ av-medium-font-size=“ av-small-font-size=“ av-mini-font-size=“ av_uid=’av-kt18os2i’ custom_class=“ admin_preview_bg=“] Dok vi postavljate ovo pitanje civilizacija već traga za novim tipom lidera a vi niste stigli ni do osnovnog.
Zašto:
Lideri su najvažniji pojedinačni element za uspeh svake organizacije.
Fred Fidler, tvorac liderske teorije situacije[/av_textblock] [av_one_full first min_height=“ vertical_alignment=“ space=“ custom_margin=“ margin=’0px’ padding=’0px’ border=“ border_color=“ radius=’0px’ background_color=“ src=“ background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=“ mobile_breaking=“ mobile_display=“] [av_social_share title=’Podeli članak’ style=“ buttons=“ custom_class=“ admin_preview_bg=“] [/av_one_full]