Kako da otključate potencijal zaposlenih
Umete li da maksimizujete radni učinak svojih ljudi?
ŠTA
Veština treniranja i savetovanja (Coaching & Consulting) zaposlenih u cilju unapređenja njihovog radnog učinka i posvećenosti.
ZAŠTO
Odgovorite iskreno na sledeće pitanje: Da li sebe smatrate dobrim trenerom svojih zaposlenih kada je reč o unapređenju njihovog radnog učinka? Većina menadžera misli da trenira svoje ljude kada im govore šta i kako to treba da urade. Definicija treniranja kada su zaposleni u pitanju glasi: „Treniranje predstavlja otključavanje potencijala zaposlenih kako bi maksimizovali svoj radni učinak. To je aktivnost u kojoj se zaposlenom pomaže da sami uče a ne da ih menadžer podučava.“ Ser Džon Vitmor. Kada se dobro odradi treniranje utiče na povećanje motivacije i posvećenosti zaposlenih. Istraživanja koja su rađena na većem uzorku menadžera su pokazala da je ispravno treniranje zaposlenih jako retka stvar među menadžerima pa čak i liderima. Dobra vest je da većina menadžera može da popravi svoju veštinu treniranja za samo nekoliko sati treninga.
KAKO
Istraživanja su pokazala da je velika većina menadžera kada su zamoljeni da treniraju zaposlenog počela da ga savetuje. U suštini oni su dali zaposlenom set saveta i rešenja koje bi on trebalo da primeni u praksi. Većina komentara je počinjala sa „Prvo treba da uradiš ovo…“ ili „ Zašto to nisi uradio ovako…“ Ova vrsta klasičnog mikro-menadžmenta je bila od svih menadžera doživljena kao dobra praksa treniranja. Ali takva praksa nije ni blizu pravog treniranja. Da bi neko bio dobar trener zaposlenih on treba da se fokusira na sledeće trenerske veštine:
- Slušanje
- Postavljanje pitanja
- Davanje povratnih informacija
- Pomoć pri postavljanju ciljeva
- Pokazivanje empatije
- Dopuštanje zaposlenom da sam dođe do rešenja
- Prepoznavanje i isticanje prednosti i kvaliteta zaposlenog
U istraživanjima menadžeri su pokazali slabost u veštini aktivnog slušanja zaposlenog. Umesto tog važnog segmenta treninga oni su forsirali zaposlene da slušaju njih. Još dve veoma retke veštine su prepoznavanje i isticanje prednosti i kvaliteta zaposlenog i dopuštanje zaposlenom da sam dođe do rešenja. Menadžeri misle da u procesu korigovanja lošeg ili prosečnog radnog učinka nema mesta pohvalama za zaposlenog što je velika greška jer je to jedna od motivacionih poluga bez koje nećete moći da promenite tako tešku stvar kao što je radna navika. Ali najslabije rezultate ispitanici su pokazali u veštini postavljanja pitanja što je inače glavni alat u treniranju. Ako i postave pitanje retko do kraja saslušaju odgovor zaposlenog a još ređe o njemu razmišljaju umesto toga prekidaju zaposlenog na pola odgovora i daju mu svoj odgovor. Hajde da se upoznamo sa najkorišćenijom tehnikom ili alatom za treniranje pod nazivom GROW model ili RAZVOJNI model koji se fokusira na glavni alat treniranja postavljanje pitanja.
Kako GROW model funkcioniše?
Ime je akronim za četiri koraka u ovoj tehnici: G-oals (Ciljevi) R-eality (Realnost), O-ptions (Opcije) i W-ill (Volja). Sa serijom moćnih, dobro fokusiranih pitanja lider može brzo da podigne stepen svesnosti i odgovornosti zaposlenog u sve četiri oblasti. Ključ je da se postavi cilj koji je inspirativan i izazovan a onda da se fleksibilno pređe na naredne faze uključujući i reviziju početnog cilja ako bude potrebno. Poslednji element, Volja predstavlja barometar uspeha. On prebacuje inicijalnu želju i nameru u konkretnu i uspešnu akciju. Ovaj metod promoviše samouverenost i samo-motivaciju zaposlenih koja vodi ka povećanju produktivnosti i zadovoljstva zaposlenog. GROW model može da se koristi kako za korigovanje lošeg radnog učinka i ponašanja zaposlenih koji rade ispod standarda ili rade samo prosečno tako i za razvojni program zaposlenih koji rade na višem nivou od standardnog a žele još da napreduju u svom poslu. Tabela koja sledi je najkraći opis metodologije postavljanja pitanja kao osnovnog alata GROW tehnike. Naravno pitanja se postavljaju po redosledu od cilja do volje. Ovo su osnovna pitanja za započinjanje trening diskusije a slušanje zaposlenog i njegovih odgovora opredeliće nastavak treninga i pitanja koja će se nametnuti.
Cilj
Postoji veliki broj ciljeva u zavisnosti od toga koliko daleko želiš da gledaš. Identifikuj inspirativne ciljeve koji te vode ka uspehu i zadrži visok stepen motivacije i radne energije. |
Realnost
Prodiskutujte trenutno stanje i pronađite prepreke koje stoje između zaposlenog i njegovog cilja. Postavljajte pitanja koja mogu da pomognu pojedincu ili timu da pronađe svoje prednosti i sposobnosti. |
Opcije
Istražite sve mogućnosti za napredovanje zaposlenog. Što su detaljnija i inspirativnija vaša pitanja to će pojedinci i tim pre doći do rešenja za unapređenje svog radnog učinka. |
Volja
Dogovorite konkretne akcije i vremenske rokove i uspostavite model izveštavanja i odgovornosti za izvršenje. Proverite nivo posvećenosti i prođite još jednom prethodne faze ako ocena bude manja od 8. |
Šta stvarno želiš? | Gde se sada nalaziš? | Šta možeš da uradiš? | Šta hoćeš da uradiš? |
Šta hoćeš da postigneš? | Kakva je trenutna situacija? | Na koji način bi ovo rešavao kada vreme ne bi bilo ograničeno? | Šta bi mogao da uradiš? |
Šta je tvoja šira slika? | Kakve kvalitet/resurse imaš da ti pomognu? | Koje opcije vam se najviše nameću sad odmah? | Kada bi to mogao da uradiš? |
Kada bi to voleo da postigneš? | Koje sve spoljne i unutrašnje prepreke imaš? | Šta bi još mogao da uradiš? | Koju opciju bi izabrao sad odmah? |
Kakve sve koristi ćeš imati ako ostvariš ovaj cilj? | Koje akcije si preduzeo da sada? | Kakve sve mogućnosti imaš da bi ostvario cilj? | Kako ću ja znati da si uspeo u tom poslu? |
Ko će još imati koristi od tvog uspeha? | Šta je to što te pokreće u pravcu tog cilja? | Koja su glavne prednosti i mane svake od ovih opcija? | Koliko si posvećen tom postignuću na skali od 1 do 10? |
Kako će izgledati to kada uspeš da ostvariš cilj? | Šta je to što te sprečava da do njega stigneš? | Ako nije 10 šta biste trebali da uradite da bude 10? | |
Šta ćeš moći da vidiš, čuješ, osetiš kada uspeš? |
GROW model oslobađa potencijale zaposlenih i povećava njihov radni učinak. Postavljanje efektivnih pitanja na strukturisan uzrokuje veći stepen svesnosti i svakako povećan nivo odgovornosti zaposlenog koji onda vode do praktičnih i konkretnih koraka ka ispunjenju ciljeva i prevazilaženju svih prepreka. GROW model je pokazao u praksi najvećih svetskih kompanija da povećava produktivnost, poboljšava komunikaciju lidera za članovima tima, poboljšava međuljudske odnose u timu i dovodi do stvaranja kvalitetnije i naprednije radne sredine.
KADA
Onda kad budete želeli da radite na nivou najuspešnijih svetskih kompanija ili kada odlučite da budete veoma uspešni u svom poslu.
Zašto:
Naša glavna životna potreba je neko ko će nam pomoći da postanemo ono što možemo da budemo.
Ralf Valdo Emerson