Emotivna inteligencija (EQ) i poslovni uspeh
Prvobitne reakcije naše emotivne inteligencije su put → ka boljem zdravlju → većem doživljaju sreće i bliskosti → postizanju jačeg vođstva i jasnije vizije → većeg uspeha i viših ciljeva → ka unapređenju naše samosvesti → ka osiguravanju zdravijih odnosa i istančane percepcije i na kraju put → ka postizanju većeg zadovoljstva.
Ukratko, EQ nam je potrebna da bismo ostvarili svoje ciljeve u radu sa drugim ljudima.[/av_textblock] [av_heading tag=’h3′ padding=’10’ heading=’KAKO’ color=“ style=“ custom_font=“ size=“ subheading_active=“ subheading_size=’15’ custom_class=“ admin_preview_bg=“ av-desktop-hide=“ av-medium-hide=“ av-small-hide=“ av-mini-hide=“ av-medium-font-size-title=“ av-small-font-size-title=“ av-mini-font-size-title=“ av-medium-font-size=“ av-small-font-size=“ av-mini-font-size=“ margin=“][/av_heading] [av_textblock size=“ font_color=“ color=“ av-medium-font-size=“ av-small-font-size=“ av-mini-font-size=“ av_uid=’av-jmlrvk8h’ custom_class=“ admin_preview_bg=“] Postoji pet ključnih koraka ili sposobnosti od kojih se sastoji EQ:
- SAMOSVESNOST
- SAMOKONTROLA
- SAMOMOTIVACIJA
- EMPATIJA
- SOCIJALNE VEŠTINE
→ SAMOSVESNOST:
Kamen temeljac ili osnova EQ je samosvesnost. Ona pokreće ostale sposobnosti. Što više znamo o sebi, to ćemo biti u mogućnosti da bolje kontrolišemo i biramo način na koji ćemo se ponašati u datoj situaciji. Kod samosvesnosti se radi o saznanju gde smo trenutno i gde želimo da budemo, ona nas fokusira na spremnost za promenu kako bismo stigli na cilj zajedno sa drugima.
Da bismo postali samosvesniji trebalo bi pratiti sledeće korake:
- Naučite razliku između misli i osećanja. Ako želimo da sebe upoznamo veoma je važno da znamo razliku između: «Ja mislim» i «Ja osećam».
- Tokom dana upitajte sebe kako se osećate i budite iskreni prema sebi. Ako vam srce lupa, crvenite u licu i nedostaje vam vazduha – to je obično znak za neko osećanje. Upitajte se: «Koje osećanje se krije iza toga?». Imenujte to osećanje – strah, anksioznost, ljubav, strepnja.
- Budite otvoren prema tuđim savetima. Prijatelji i saradnici često nam mogu pomoći da shvatimo vlastito ponašanje.
→ SAMOKONTROLA:
Samosvesnost je osluškivanje naših osećanja i učenje od njih a samokontrola je upravljanje tim osećanjima tako da od njih bude više dobra nego štete. Samokontrola aktivira našu racionalnu stranu i daje nam vremena da umirimo osećanja kad je to potrebno. Takođe nam pomaže da delujemo s namerom, a ne impulsivno.Evo nekoliko saveta koji će vam pomoći kod samokontrole:
- Kontrolišite ono što sebi govorite u svom unutrašnjem dijalogu.
- Preuzmite odgovornost za svoje emocionalne reakcije.
- Predvidite «emocionalne» okidače i pripremite se da upravljate reakcijama na njih.
- Svaku iritirajuću situaciju preoblikujte u «vežbu rešavanja problema». Kada se suočavate sa situacijom koja izaziva nepoželjnu emocionalnu reakciju smanjite svoju ljutnju tako što ćete se fokusirati na ponašanje. Neka uvek trenutno ponašanje bude problem, a ne osoba.
- Koristite humor!
- Nikada ne potcenjujte moć dubokog udisanja. Povećanje dotoka vazduha ka mozgu smanjuje napetost, razbistrava misli i relaksirajuće deluje na psihu i telo. Takođe vam pruža trenutak da saberete misli i da promislite pre nego što nešto kažete ili uradite.
- Izdvojite sebe iz situacije i idite dalje. Postoji velika korist od samo-distanciranja od neke neugodne situacije i preusmeravanja vaše energije u neku novu aktivnost. Ovo će vam pomoći da povratite perspektivu, povećate koncentraciju i reorganizujete se.
→ SAMOMOTIVACIJA:
Samomotivacija je usmeravanje snage naših emocija ka cilju koji će nas motivisati i inspirisati. To je i zamišljanje kako ostvarujemo neki cilj i preduzimanje svih potrebnih koraka da bismo došli do njega. Evo nekoliko načina kako ćete popraviti svoju motivaciju:
- Budite svesni načina na koji sebi objašnjavate propuste u životu… ostanite realni. Shvatite da možete kontrolisati i birati šta ćete da mislite i osećate. Povećajte svoju upornost tako što ćete uvek biti svesni cilja u životu.
- Da biste dobili dodatnu energiju, povežite svoje ciljeve sa vrlinama. Odlučnost i upornost su pogonsko gorivo uspevanja i temelj visoke motivacije..
- Težite ka tome da postignete optimalno stanje dok radite na realizaciji ciljeva.
- Vizualizirajte!
- Konstantno učite! Potraga za znanjem će izgraditi tvoja područja snage. Bićete vredniji i svestraniji.
→ EMPATIJA:
Empatija znači biti u mogućnosti da sagledamo problem iz perspektive druge osobe. Dobro je biti svestan osećanja drugih ljudi, sve dok znamo da su to njihova osećanja, a ne naša. Empatija počinje sa slušanjem. Šta znači, uspostavljanje odnosa sa ljudima. Individue koje imaju manjak empatije su više fokusirane na sopstvene potrebe i obraćaju malo ili nimalo pažnje na tuđe. Empatija je lepak koje će povezati neku grupu da uspešno sarađuje. Neke od tehnika za unapređenje empatije su:
- Pazite na neverbalne pokazatelje isto kao i na verbalne. Istraživanja pokazuju da reči iznose samo oko 7% komunikacije. Ton i brzina govora sadrže 38% poruke, dok 55% ostaje neizgovoreno i otkriva se kroz govor tela, kao što su stav, kontakt očima i sl.
- Delite svoja osećanja s drugima i budite iskreni. Dobra komunikacija otvara dvosmernu ulicu poverenja.
- Vaše izgovorene i neizgovorene poruke moraju biti identične. Mislite ono što govorite, radite ono što govorite. Razvoj osobine integriteta je nabolji put do poverenja.
- Kad god je moguće idite ljubaznijim putem. Postoji mnogo načina da se iznese mišljenje ili kritika. Možete biti iskreni i kritikovati, ali ipak na lep način, što takođe povećava poverenje. Konstruktivna kritika povećava sposobnost.
- Pokušajte da sagledate situaciju iz perspektive druge osobe. Empatija je da zamislite kako bi bilo da ste u tuđoj koži. Trebalo bi verovati da svako čini ono što najbolje može imajući u vidu ono što trenutno ima na raspolaganju.
→ SOCIJALNE VEŠTINE:
Ovu sposobnost čini uspešna interakcija sa ljudima i veština da se nosimo i upravljamo sa emocijama drugih. Sa visokim socijalnim veštinama projekt menadžeri su bolji komunikatori i bolji saradnici. Lideri projekta koji imaju socijalne veštine su dobri u upravljanju promenama i rešavanju konflikta diplomatskim putem ali pre svega su sjajni u davanju podrške drugima kada je teško. Neke tehnike pomoću kojih ćeš imati bolje odnose na poslu:
- Podelite svoju strast i entuzijazam prema poslu i viziji svoje organizacije – to je zarazno!
- Stvorite inspirativnu radnu atmosferu. Ako pokažete iskrenost i poverenje, ako cenite svoj tim stvarate savršeno okruženje za njih u kojem mogu dati svoj maksimum.
- Koristite «brainstorming». To ne samo da je dobro za iznalaženje potpuno novih ideja, nego i sam proces povećava prijateljstvo i poverenje među članovima tima. Ovo može olakšati put ka budućoj saradnji zbog kreativne veze koja je ostvarena.
- Budite spremni da upravljate i pomognete drugima, ali isto tako da drugi pomognu vama. Ovo je jedna od najvažnijih sposobnosti na radnom mestu.
Dokazano je u praksi da je EQ važnija od IQ za postizanje uspeha u svakoj vrsti posla koja uključuje rad sa ljudima u timu. EQ se može neprestano razvijati i omogućiti ljudima da poboljšaju svest o sebi i drugima, da stvore saradnju i harmoniju. U praksi, ona omogućava ljudima da postanu svesni svojih mogućnosti, svojih izvora snage i kreativnosti i da svesno odaberu najefiksniju reakciju na datu situaciju.[/av_textblock] [av_heading tag=’h3′ padding=’10’ heading=’KADA’ color=“ style=“ custom_font=“ size=“ subheading_active=“ subheading_size=’15’ custom_class=“ admin_preview_bg=“ av-desktop-hide=“ av-medium-hide=“ av-small-hide=“ av-mini-hide=“ av-medium-font-size-title=“ av-small-font-size-title=“ av-mini-font-size-title=“ av-medium-font-size=“ av-small-font-size=“ av-mini-font-size=“ margin=“][/av_heading] [av_textblock size=“ font_color=“ color=“ av-medium-font-size=“ av-small-font-size=“ av-mini-font-size=“ av_uid=’av-jmlrwnji’ custom_class=“ admin_preview_bg=“] Napravite akcioni plan za razvoj vaše emotivne inteligencije tako što ćete se fokusirati na jednu po jednu osobinu. Trudite se da odmah primenjujete naučene veštine.
Zašto:
Najvažniji sastojak formule uspeha je poznavanje rada sa ljudima.
Teodor Ruzvelt[/av_textblock] [av_one_full first min_height=“ vertical_alignment=“ space=“ custom_margin=“ margin=’0px’ padding=’0px’ border=“ border_color=“ radius=’0px’ background_color=“ src=“ background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=“ mobile_breaking=“ mobile_display=“] [av_social_share title=’Podeli članak’ style=“ buttons=“ custom_class=“ admin_preview_bg=“] [/av_one_full]