Delegiranjem do moćnog tima
Jačanje tima na tri nivoa veština
ŠTA
Kako da razumevanjem tri nivoa veština motivišete sebe da više i bolje delegirate.
ZAŠTO
Zato što razlog zbog kojeg većina menadžera ne delegira više leži u nepoznavanju odnosa između njihove pozicije i tri nivoa veština koje posao zahteva: tehničke, interpersonalne i konceptualne. Hajde prvo da pogledamo definicije ovih veština: Tehničke veštine obuhvataju sposobnost da se koristi znanje, metodi i oprema da bi se obavio određeni radni zadatak koji je naučen kroz iskustvo ili treniranje. Interpersonalne veštine obuhvataju sposobnost u komunikaciji i radu sa ljudima, u procenjivanju i pridobijanju ljudi uključujući razumevanje motivacionih faktora i liderskih veština. Konceptualne veštine obuhvataju sposobnost da se razume kompleksnost celokupne organizacije i posla i gde se u tu širu sliku uklapa određeni tim ili posao. Menadžeri prve linije treba da poznaju izuzetno dobro tehničke veštine zato što se od njih zahteva ne samo da obave zadatke nego i da treniraju i razvijaju druge zaposlene. Menadžeri druge linije ne treba uvek da znaju kako da obave određene radne zadatke na operativnom nivou. Oni treba da razumeju kako su sve radne funkcije povezane. Važno je takođe da su interpersonalne veštine zajednički imenitelj za sve nivoe menadžmenta. Dakle, ove veštine svi menadžeri treba dobro da poznaju i neprestano koriste bez obzira na svoju poziciju. Kako se penjete ka vrhu i top menadžmentu sve više morate da koristite delegiranje tehničkih i operativnih poslova. To vam onda omogućava više vremena za korišćenje interpersonalnih i konceptualnih veština za razvoj ljudskih resursa, socijalnog kapitala i poslovne strategije koje zahteva vaš nivo menadžmenta. Dakle ako želite da se popnete na sam vrh menadžerske lestvice to ne možete uraditi bez veštine delegiranja. Tačnije svaka druga prečka na stepenicama kojima se penjete ka vrhu je lestvica delegiranja.
KAKO
Pet saveta za vrhunsko delegiranje:
- Obezbedite širu sliku ili kontekst. Veoma je važno da zaposlenom objasnite šta se od njega tačno očekuje i zašto je to važno za čitavu organizaciju. Kada posao stavite u širi okvir vi podižete značaj zaposlenog i time i njegovu energiju za obavljanje posla. Kada znaju na koji način njihov rad utiče na ukupni uspeh tima i organizacije zaposleni su mnogo posvećeniji i odgovorniji za obavljanje tog posla.
- Delegirajte i odgovornost i autoritet. Lako je delegirati odgovornost ali je delegiranje neophodnog autoriteta za obavljanje tog posla mnogo teže. Delegiranje autoriteta zahteva poverenje u drugu osobu budući da će lider izgubiti deo kontrole nad tom aktivnošću. Ali bez potrebnog autoriteta i prostora da se autonomno donose odluke ljudi neće biti dovoljno osnaženi da završe zadatak koji ste im poverili. Spremite se da jasno delegirate i deo svog autoriteta.
- Delegiranje znači prenos i održavanje a nikako abdiciranje. Delegiranje ne znači liderovo potpuno povlačenje iz tog posla. Naročito u početku ljudima je neophodna vaša pomoć i ohrabrenje da bi preuzeli novu odgovornost. Možda će im biti potreban trening za razvoj veštine ili povratne informacije koje će ih ohrabrivati da napreduju u novoj situaciji. Ako vi kao lider u potpunosti abdicirate od tog posla to će kod druge osobe proizvesti osećanje nesigurnosti i straha da će se sve svaliti na njena leđa ako nešto ne krene kako treba. Ta vrsta strepnje nije produktivna i tako ste drugu osobu osudili na loš ili osrednji rezultat.
- Delegirajte samo posao koji je primeren određenoj osobi. Proverite najpre da li osoba kojoj želite da delegirate posao ima odgovarajuće veštine, informacije, autoritet i sposobnost da iznese delegirani posao. Ako nema onda posao neće biti obavljen a osoba će izgubiti motivaciju i interesovanje za posao. Ako baš želite toj osobi da poverite taj posao onda joj prvo obezbedite trening za razvoj veštine i sposobnosti, dajte joj potrebne informacije i prenesite na nju autoritet za obavljanje tog posla.
- Vodite računa o timskoj strukturi i organizaciji posla. Dobro proverite šta je već delegirano različitim članovima vašeg tima. Proverite nivoe komunikacije u timu i da li je svima jasno ko je za šta preuzeo odgovornost a ko dobio autoritet. Ova vrsta jasnog mapiranja aktivnosti i ljudi koji treba da ih obave smanjuje rizik od konfuzije u pogledu uloga i autoriteta ili ko kome treba ili je obavezan da pruži pomoć u izvršavanju zadatka.
KADA
Kada shvatite da delegiranje izgrađuje poverenje među članovima tima, razvija veštine i ljude kojima je posao delegiran i oslobađa lideru-vama vreme za obavljanje ključnog posla: kontinuirano poboljšavanje kvaliteta rada i proizvoda/usluga i stvaranje pozitivnih promena.
Zašto:
Za uspeh treba da uradite samo nekoliko dobrih stvari u životu ali i da izbegnete da uradite previše loših stvari.
Voren Bafet