7 načina da preduzetnici postanu vrhunski lideri
Najuspešniji svetski preduzetnici nisu „šefovi“ nego lideri
ŠTA
Liderstvo definiše uspeh preduzetnika. Sedam saveta za razvoj preduzetnika u efektivnog lidera za 21 vek.
ZAŠTO
Preduzetnik bi po vokaciji trebalo da bude lider ali često se vlasnici posla pretvore u „šefove“ blokirajući tim stilom kreativnost i motivaciju zaposlenih i snižavajući šanse svog posla za uspeh. Bez sposobnosti da vodite druge, vaš posao ne može napred.
KAKO
Liderstvo nije osobina koja se razvija kroz jednostavan kurs ili veština sa kojom ste rođeni. Dolazi iz iskustva, pritiska, stresa i potpuno složenog donošenja odluka. Međutim, postoje neke kritične veštine koje preduzetnici mogu razviti tokom vremena. Da biste postali najbolji lider koji možete biti, usavršite svoje liderske veštine. To će na kraju imati koristi za vaše poslovanje, izgraditi vaš brend, pokrenuti rast i posla i ljudskih resursa.
- Upoznajte sebe
Postanite samosvesni, to je od suštinskog značaja za lidera. Ako ste samosvesni, prepoznajete kako vaše emocije, izrazi, komentari i samopouzdanje utiču na druge koji su u poslu sa vama. Da biste postigli ovu kritičnu veštinu, upoznajte sebe, uključujući šta vas pokreće, kako donosite odluke i kako se izražavate. Zatim naučite da držite emocije pod kontrolom kako biste mogli da koristite jasno rasuđivanje i činjenice za donošenje odluka.
- Naučite da razmišljate kritički
Kritičko razmišljanje vam omogućava da donosite bolje odluke, kritičko razmišljanje je zajednička osobina nekih od najuspešnijih lidera današnjice. Ključno je da je mnogim ljudima potrebna pomoć da shvate kako da razmišljaju ovako. Kada naiđete na komplikovanu situaciju, nemojte odmah kretati u akciju. Razmislite o tome šta i zašto se dešava, pogledajte situaciju iz drugog ugla i onda generišite ideje kako da se situacija poboljša. Napravite korak unazad, dajte sebi vremena da razmislite pre nego što odlučite.
- Naučite da slušate i podržavate druge
Slušanje onoga što je drugima potrebno, njihovih stavova i primedbi, kao i pružanje empatije i podrške, ključno je za uspeh u vođenju. Ako ne možete da se povežete sa svojim zaposlenima na ovaj način, propuštate ogromnu priliku da izgradite bolji tim. Da biste naučili ovu veštinu, naučite da stavite svoj ego u drugi plan tokom razgovora i fokusirajte se na drugog čoveka. Zaista slušajte sa interesovanjem šta vam neko govori. Zašto to govori? Šta žele od tebe? Kako možeš da pomogneš tom čoveku da reši problem? (To je kritičko razmišljanje koje će vam pomoći!)
- Naučite da motivišete druge ljude
Liderstvo nije u tome da govorite ljudima šta da rade (delimično jeste, ali ima mnogo više od toga). Takođe se radi o osnaživanju i motivisanju drugih tako da izvučete najbolje od njih u poslu koji obavljaju. Naučite da pravilno motivišete druge ljude i da to učinite efikasno i tako izrastate liderskog lidera i zadobijate poštovanje sledbenika.
Motivisanje ljudi je jedan od najzahtevnijih liderskih poslova i veliki izazov. Morate poznavati svakog člana svog tima kao osobu jer svaki pojedinac ima različite motivacione faktore. Zatim, definišite specifične faktore za svakog pojedinca da biste ga motivisali. Neki ljudi mogu biti motivisani ciljevima. Drugi bi mogli imati koristi od više razgovora jedan na jedan.
- Naučite da upravljate sukobima da biste došli do rešenja
Do sukoba dolazi zato što su ljudi različiti, imaju različite misli, sisteme verovanja i ciljeve. Konflikt nije uvek zato što neko nije u pravu, možda jednostavno imaju drugačiji pristup istom problemu i treba utvrditi kako da se pronađe kompromisno rešenje. Kada dođe do nesuglasica u vašem poslu, naučite da ih upravljate pronalaženjem rešenja umesto da upirete prstom. Vaš cilj nije da podelite svoje zaposlene, već́ da ih okupite kako bi pronašli rešenja. Da biste to postigli, držite linije komunikacije otvorene. Redovno razgovarajte sa svojim zaposlenima. Kada postoji problem nemojte ga zatrpavati, idite mu u susret. Budite jasni i direktni. Saslušajte sve strane u sukobu pre nego što donesete bilo kakvu odluku. Pravi lideri podstiču rešenja oko kojih obe strane mogu da se sastanu. U isto vreme, biće trenutaka kada je rešenje logično i pravedno a ne zadovoljava u potpunosti nijednu stranu. Morate naučiti da donesete tu odluku i ostanete pri njoj.
- Budite voljni i spremni da učite
Liderstvo je veština koja vremenom raste, ali postoje trenuci kada i vi treba da izađete iz svoje zone udobnosti. Napravite godišnji plan za ovladavanje liderskim veštinama ili angažman individualne podrške mentora. Odvojite vreme da izgradite svoje veštine na terenu. Lideri moraju biti voljni da uče, što često znači da prepoznaju da im je ponekad potrebna pomoć da otkriju nova rešenja. Dobri lideri su željni rasta i učenja kako se vreme, trendovi, zahtevi i ljudi menjaju.
- Izgradite iskustvo prihvatanjem izazova
Nema boljeg načina da steknete liderske veštine nego da krenete teškim putem. To nije manje pametan put napred, jer ništa što je vredno nije lako, nemojte se sklanjati od izazovnih zadataka ili obimnih, složenih projekata samo zato što su teški i komplikovani.
Umesto toga, budite spremni da sa samopouzdanjem i ponosom vodite svoj tim kroz izazovna vremena, učeći kako da se razvijate. Na kraju, vaš uspeh na vašoj poziciji zavisi od toga kako se vi ponašate i kako se vaš tim ponaša u tim teškim vremenima. Doslednim radom na sebi dajete primer svojim ljudima i indirektno podržavate rast zaposlenih i uspeh vaše kompanije. Liderstvo se razvija vremenom, kroz nova iskustva i kroz istinsku želju za pomaganjem ljudima da se razvijaju.
KADA
Šefovi su ostali u arhivima dvadesetog veka, lideri su osvojili polje produktivnosti u dvadeset prvim vekom. U kom veku ste vi?
Zašto:
Ako želite da me uzdignete vi sami morate biti na višem nivou od mene.
Voren R. Ostin