Vizija je kamen temeljac kompanijske motivacije
Vrednosti kompanije su presudne za njen uspeh
ŠTA
Zašto i kako da kreirate viziju svoje kompanije.
ZAŠTO
Zato što se kreiranje i komunikacija vizije smatraju prvom liderskom obavezom. Svi veliki lideri su posedovali dve stvari: znali su tačno gde idu i imali su sposobnost da ubede druge da ih slede. Biznis lideri u tom pogledu ne predstavljaju nikakav presedan, naprotiv dobra vizija kompanije predstavlja neiscrpan resurs za stvaranje i obnavljanje kompanijske motivacije. Izreka koja kaže: onaj koji zna kako uvek će mati posao, ali onaj koji zna zašto uvek će mu biti šef; samo potvrđuje obavezu kreiranja tog zašto i njegovog objašnjenja saradnicima koja stoji pred svakim liderom.
KAKO
Suštinu tog zašto ćemo najbolje uočiti u razlici između kompanijske misije i vizije. Misija opisuje svrhu organizacije u smislu tipa aktivnosti koje treba obaviti da bi se korisnici zadovoljili. Vizija nam govori šta te aktivnosti znače za ljude, i one koji ih koriste, i one koji ih sprovode i one koji su u širem društvenom okviru. Vizija nam govori ne samo šta treba organizacija da uradi nego i zašto je to vredno i uzbudljivo raditi. Uspešna vizija čini da se dosadna i apstraktna izjava misije oživi, učini uzbudljivom, napuni emocijama i stimulativnom kreativnošću koja se kreće u pravcu postignuća. Zamislite da ste direktor banke i da kažete zaposlenima da je misija banke da bude najefikasnija u servisiranju poljoprivrednih kredita i najnaprednija u oblasti inovativnog elektronskog bankarstva. Verujete li da će spisak ovih aktivnosti moći da motiviše zaposlene da daju sve od sebe na poslu za istu platu od prethodnog meseca? Teško. Ali ako biste rekli da je vaša namera da date infuziju srpskoj poljoprivredi tako što ćete svojim znanjem i zalaganjem, poput modernih prosvetitelja, edukovati ovaj finansijski takoreći nepismeni narod i pomoći hiljadama porodica i kompanija da svoja gazdinstva postave na zdrave ekonomske noge… onda je to već nešto drugo. Uloga vaših zaposlenih je odjednom humana, istorijska, značajna… Oni nisu samo bankarski činovnici koji su hronično premoreni i potplaćeni (overworked & underpayed) nego ljudi koji odgovorno rade za opšte dobro i pošteno i dostojanstveno zarađuju za svoju porodicu pomažući hiljadama sugrađana da uspeju u poslu. E to je vizija. Zato je ona tako značajna ljudima i zato je tako moćno sredstvo motivacije. U svetu je prava poplava seminara za pisanje i komunikaciju vizije. Kada u neformalnom razgovoru zapitate čak i srednjeg menadžera osrednje kompanije na zapadu čime se bavi on će vam sa puno entuzijazma ispričati viziju kompanije u kojoj radi, a ako je ne zna napamet izvadiće karticu iz džepa i pročitaće vam je. Time pokazuje svest o svom radu i njegovom značaju za društvo i daje smisao svom profesionalnom životu. Vizija je šira slika koja motiviše, mesto organizacije na tržištu i svrha njenog postojanja. U njoj su izražene organizacijske vrednosti, nade i ideali; slika željene budućnosti utemeljena na sadašnjoj realnosti. Vizija treba da bude strateška, okrenuta budućnosti, puna optimizma i samopouzdanja, značajna i kredibilna a kratka i sažeta da se može izreći u najviše 5 minuta.
Dobra vizija mora da sadrži:
- Vrednosti organizacije
- Strateške ciljeve
- Projektne ciljeve
Vrednosti organizacije su presudne za njen uspeh. Zato velike organizacije sve bez izuzetka imaju izjavu vrednosti. To je lista ključnih vrednosti ili ideoloških tema koje se smatraju važnim za postojanje i uspeh organizacije. Izjava vrednosti koja je temelj za pisanje vizije sadrži teme koje obično obuhvataju:
- Vrhunski tretman korisnika
- Dostizanje vrhunskog kvaliteta proizvoda ili usluge
- Inovativnost proizvoda ili usluge
- Razvoj i osnaženje zaposlenih
- Važan doprinos društvu
Efektivna vizija daje sliku svoje moguće budućnosti u kojoj su sve ključne vrednosti istovremeno realizovane.
KADA
Prekjuče. Za sve one koji još uvek smatraju da je kreiranje liste vrednosti i vizije aktivnost dokonih ljudi na zapadu koji na poslu pišu školske sastave koje su u školi propustili imam jedno ključno pitanje. Na koji način kompanije tih „dokonih i neozbiljnih“ ljudi sa par hiljada zaposlenih naprave dva do tri puta veći godišnji prihod od sedam i po miliona građana Srbije? Tako što gube vreme i pišu nepotrebne sastave? Ne. Nego tako što profesionalno sastavljaju izjavu vrednosti i kompanijske vizije bez kojih nema ozbiljnog i održivog uspeha.
Zašto:
Ako hoćete da imate budućnost kreirajte je sami.
Piter Draker