5 efektivnih pristupa za rešavanje konflikata
- Pažljivo slušajte
Svaki sukob ima dve strane i obe su možda u pravu. Pre nego što formirate mišljenje ili se priklonite stanovištu, pažljivo slušajte šta svaka strana ima da kaže, iako se možda ne slažete sa svime što čujete. Obraćanje pažnje na mišljenje svake uključene strane, daje vam priliku da dozvolite da se svi osete da su pažljivo saslušani i shvaćeni. Pažljivo slušanje je prvi korak u rešavanju sukoba jer vam omogućava da potvrdite ideje drugih i da se pokažete kao pravedni vođa. Dozvolite svakoj strani da iznese svoje ideje, pazeći da druga strana zadrži svoje komentare do kraja i da ne ometa izlaganje. Ideja nije da se u tim trenutku odmeri čiji je argument bolji, već da se otvoreno i sa pažnjom saslušaju oba gledišta. Ko zna, možda ćete čak uspeti u tom slušanju uspeti da sagledate način kako da pomirite na izgled suprotne stavove. Ali nikada nećete znati kakve sve opcije imate na raspolaganju dok ne naučite da pažljivo slušate jedni druge.
- Pažljivo sagledajte situaciju
Anksioznost i emocije obično rastu usred sukoba. Da ne biste pogoršali situaciju i učinili da se ljudi osećaju ogorčeno dok posredujete u sukobu, pobrinite se da vaši timovi nauče da poštuju mišljenja jedni drugih, iako se možda ne slažu sa njima. Pored jednostavnog slušanja drugih, vaši timovi moraju da pokušaju da razumeju i prihvate mišljenja i ideje jedni drugih.
Podsetite svoj tim da niko uvek nije u pravu i da naše ideje nisu uvek najbolje. Razmatranje drugih može napraviti razliku. Uverite se da vaši ljudi slušaju jedni druge, a zatim im dajte vremena da razmisle o onome što su čuli. Neka navedu svoje tačke slaganja i neslaganja i pokušaju da zajedno rade na kompromisu. Na kraju krajeva, bolje je vrabac u ruci nego golub na grani. Uverite se da vaši timovi imaju otvoren um i da su spremni da se zadovolje drugim najboljim rešenjem ako je to neophodno i potrebno.
- Srdačno razgovarajte
Ponekad je najbolja stvar u konfliktnoj situaciji biti srdačan. Međutim, to nikako ne znači da treba odustati od svojih ubeđenja samo radi očuvanja mira. Ključno je razumeti kada je apsolutno važno da držite čvrsto svoju stranu– bez obzira na cenu, a kada je u redu napraviti kompromis i zadovoljiti se drugim najboljim rešenjem. Kompromis dolazi samo iz iskrene samo-analize, umesto formiranja čvrste odluke na osnovu vaših ličnih preferencija, predrasuda i ponosa. Imajte na umu da je ponekad najbolje pristati i prepustiti se. Možda ne zvuči idealistički, posebno ako volite da stvari uvek idu kako vi smatrate da treba, ali je istina. Jedna stvar je nedvosmisleno uočena posmatranjem stotina konflikata – sukobi se uvek pogoršaju kada emocije uđu u igru, a strane koje se svađaju postanu lične. Zbog toga je najvažnije da umešane strane ostanu mirne, racionalne i objektivne. Kao posrednik u rešavanju konflikta, nikada ne bi trebalo da izgledate kao da zauzimate jednu stranu ili da ponižavate ljude zbog njihovog mišljenja. Ostanite mirni i razumni i neprestano ohrabrujte obe strane da zadrže srdačnost i uljudnost. Ne dozvolite emocijama da preplave situaciju, sprečite bilo koga da viče, daje uvredljive komentare ili okrivljuje druge.
- Savesno gledajte na činjenice
Kao posrednik, trebalo bi da prikupite sve činjenice pre nego što krenete u rešavanje sukoba. Posmatrajte pitanje na tabeli iz perspektive svake uključene strane i razjasnite sve tačke o kojima se diskutuje kako ne bi bilo dvosmislenosti. Na primer, ako dođe do sukoba unutar članova vašeg tima jer imaju različite ideje o tome kako da reše krizu na radnom mestu, prvo pokušajte da identifikujete šta svaki član tima doživljava kao problem. Bićete iznenađeni kada ćete pronaći toliko različitih perspektiva i mogućih rešenja za isti problem. Uverite se da svaka strana iznosi svoje ideje bez prekidanja kako biste svi mogli da dobijete relevantne činjenice koje su vam potrebne za donošenje informisane odluke. Potrudite se da razumete šta svaka osoba pokušava da kaže ali pratite i neverbalnu komunikaciju. Budite pažljivi u istrazi.
- Postignite konsenzus
Ovo je idealan ishod sukoba na radnom mestu, kada bi obe strane mogle da odu sa osećanjem da su svi na dobitku. Ako uspete da primenite sve gore navedene principe rešavanja sukoba, približićete se najboljem rešenju – konsenzusu! Ovo se postiže samo kada sve uključene strane shvate da, iako njihova gledišta i ocene mogu izgledati kao različiti i udaljeni, njihovi krajnji interesi su obično isti. Na primer, dve osobe mogu da se svađaju oko toga kako postići cilj ili kako efektivnije upravljati projektom. Ovaj argument odražava njihove preferirane metodologije. Ali, kada počnu da se fokusiraju na sam cilj, koji je za oboje isti, onda su usmereni na zajednički interes.[/av_textblock] [av_heading tag=’h3′ padding=’10’ heading=’KADA’ color=“ style=“ custom_font=“ size=“ subheading_active=“ subheading_size=’15’ custom_class=“ admin_preview_bg=“ av-desktop-hide=“ av-medium-hide=“ av-small-hide=“ av-mini-hide=“ av-medium-font-size-title=“ av-small-font-size-title=“ av-mini-font-size-title=“ av-medium-font-size=“ av-small-font-size=“ av-mini-font-size=“ margin=“][/av_heading] [av_textblock size=“ font_color=“ color=“ av-medium-font-size=“ av-small-font-size=“ av-mini-font-size=“ av_uid=’av-kw1w7ieq’ custom_class=“ admin_preview_bg=“] Primenite sistem za čišćenje – jedna trula jabuka…
Ako se ne slažeš sa mnom znači da nisi slušao šta govorim.
Sem Markevič[/av_textblock] [av_one_full first min_height=“ vertical_alignment=“ space=“ custom_margin=“ margin=’0px’ padding=’0px’ border=“ border_color=“ radius=’0px’ background_color=“ src=“ background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=“ mobile_breaking=“ mobile_display=“] [av_social_share title=’Podeli članak’ style=“ buttons=“ custom_class=“ admin_preview_bg=“] [/av_one_full]