Jeste li pozitivan ili negativan mislilac?
Čovek nije ništa drugo do proizvod svojih misli. Ono što misli to i postaje.
Gandi
Ne samo ova mudrost besmrtnog Gandija nego i iskustva brojnih velikana ljudske misli upućuju na ovu istinu o našem životu. Ako su misli graditelji našeg života onda je pozitivno razmišljanje ono koje će nas pre odvesti do pozitivnih rezultata. Negativno mišljenje bi u tom slučaju vodilo ka rezultatima koje ne želimo. Pozitivne i negativne misli dakle postaju neka vrsta samo-ispunjavajućeg proročanstva: Ono što očekujemo to i dobijamo. Pa zašto onda ljudi u većini slučajeva i većinu vremena negativno misle?
Razlog broj 1: Ne slušaju ili ne veruju mudrim ljudima i istinama do kojih su došli.
Razlog broj 2: Sumnja, briga i strah su emocije kojima se ljudi najlakše predaju i koje po navici najčešće koriste. Kada se nađete u nekoj složenoj poslovnoj situaciji prva misao koja se većini menadžera nametne je sumnja da neće sve proći onako kako su planirali, a za njom sledi briga da će upropastiti posao pa strah od posledica tog neuspeha. Svejedno što vam brojna iskustva pokazuju da: Ako mislite da ćete upropastiti neki posao šanse da to i uradite su vam jako porasle. Ta sumnja i strah od lošeg rezultata će vas onemogućiti da date najbolje od sebe ili da privučete ljude i situacije koje vode ka pobedi a svakako ćete biti mnogo spremniji da odustanete kada stvari krenu neželjenim tokom a to se često dešava. Dakle negativno razmišljanje odbija pozitivne ljude, smanjuje vašu sposobnost i oslabljuje vašu odlučnost da istrajete do pobede. Pozitivno razmišljanje sa druge strane često asocira na pozitivnu akciju i rezultat. Kada imate vere u sebe i druge i kada radite i investirate da biste dokazali da je to verovanje bilo ispravno vi ćete svojim entuzijazmom pokrenuti i druge i moguće je da će vam poverovati i uključiti se sa investicijom u vaš projekta. Čuvena je priča o Konradu Hiltonu kada je pokušavao da pronađe investitore za svoj prvi hotel. Majka mu je jednom prilikom rekla: Zašto upinješ toliko u tom poslu kada imaš samo sto dolara u džepu i šanse da privučeš milion koliko ti treba su nikakve. Hilton joj je odgovorio da je upravo taj entuzijazam, to upinjanje da druge ubedi u svoju viziju njegovo najjače oružje i da će svojim verovanjem i oduševljenjem u ideju hotela budućnosti privući i prave ljude a ne sumom novca koju ima ili nema u džepu. Tako je i bilo. I sada ključno pitanje, na koje je Gandi već dao tačan odgovor, glasi: Da li je najveći lanac hotela na svetu izgrađen na osnovu početnih sto dolara ili na temelju Hiltonovog entuzijazma i vizije, njegovog upornog pozitivnog razmišljanja? Hoće li ova činjenica bilo šta promeniti u vašem odnosu prema pozitivnim mislima? Koliko dugo ćete izdržati da pozitivno mislite kada je sve oko vas negativno? Zašto tako kratko? Zar ne znate da su optimistični ljudi srećniji, zdraviji i uspešniji od ljudi koji pretežno negativno misle? Dr Martin Seligman, jedan od najuticajnijih psihologa u Americi je pokazao u svojim studijama da su optimistični ljudi i kompanije 35% produktivniji, da su zdraviji i funkcionalniji tokom čitavog života i da žive najmanje 10 godina duže. Posle ove studije u Americi je nastala prava pomama za knjigama i treninzima na kojima se vežba pozitivno razmišljanje. Veliki broj kompanija trenira svoje zaposlene sa ciljem da podigne njihov optimizam i pro-aktivnost. Ključna razlika između pozitivnih i negativnih zaposlenih je u načinu na koji interpretiraju događaje u poslovnom životu. Negativni mislioci se fokusiraju na probleme, pozitivni na rešenja, negativni radije kritikuju pozitivni radije pohvaljuju, negativni strahuju od poraza pozitivni razmišljaju samo o pobedi, negativni doživljavaju grešku kao signal za odustajanje a pozitivni kao znak za korigovanje načina i nastavak u istom pravcu…Zamislite da imate prodavce koji vide samo probleme, okrivljuju jedni druge za neuspehe, ne veruju da će prodati i odustaju kod prvih odbijanja i biće vam jasno koliko je za uspeh kompanije važno razviti pozitivno razmišljanje vaših zaposlenih.
Pretvaranje negativnih u pozitivne misli.
Prvi korak ja naravno da postanete svesni negativnih misli i emocija koje stvarate svakodnevno u svom radnom okruženju. Većina je razvila ovu lošu naviku ali uopšte nije svesna a naročito nije svesna pogubnih posledica takvog mišljenja. Kada vaši zaposleni postanu svesni svojih misli moći će odmah da preduzmu akcije kako bi iskoristili povoljne situacije a isto tako će moći da preoblikuju negativne misli koje ih sputavaju u preduzimanju akcija. Cilj je da oni nauče da misle pozitivno bez obzira na situaciju i da prave svesne napore kako bi u svakom poslu sagledavali mogućnosti umesto prepreka. Preokretanje negativnih obrazaca mišljenja u pozitivne je jedan od najvažnijih zadataka za lidera. Počnite tako što ćete zabraniti dve stvari na vašim sastancima: Izgovore i lično upućenu kritiku. Kod vas na sastancima može da bude reči samo o alternativnim rešenjima i o fokusu na aktivnost koja mora da se koriguje a nikako na čoveka. Koristite svakako i zlatno pravilo proaktivnog sastanka: Tri plusa, jedan minus i alternativno rešenje. Ko god da se javi za reč mora najpre da kaže tri pozitivne stvari o vašem radu i kompaniji, pa da onda istakne ono što loše funkcioniše ali samo ako iza toga ima konstruktivno, alternativno rešenje. Tako ćete smanjiti defetizam, izgovore, prebacivanja odgovornosti, blokadu rešenja, kukanja, svađu i ostale produkte negativnog razmišljanja.