Uzgajivači problema ili berači rešenja?
Timovi koji posvećuju svoju pažnju problemima postaju vremenom manji od svojih problema. Timovi koji se uporno fokusiraju na svoje ciljeve su neprestano veći od svojih problema. Na šta se timovi u vašoj ogranizaciji više fokusiraju? Naša narodna poslovica: u strahu su velike oči; potvrđuje sledeću životnu istinu. Ako se fokusirate na probleme oni postaju sve krupniji i svojom negativnom senkom proizvode zabrinutost i strah od lošeg ishoda kao dominantne energije koje vas blokiraju na putu uspeha. Reaktivni ljudi razmišljaju, pričaju, kukaju i gledaju neprestano u probleme i zato nisu produktivni; a proaktivni usmeravaju svoje misli, govor, nadanja i akcije ka rešenjima i zato su produktivni. Ko uzgaja probleme ne bere rešenja, nego probleme. Ključni izazov za lidere danas glasi: Kako premestiti pažnju svojih zaposlenih sa poslovnih problema i eliminisati strahove od mogućih negativnih posledica po firmu i zaposlene koji blokiraju radni elan i sposobnost vaših ljudi da pronalaze kvalitetna rešenja? Kako od reaktivne grupe ljudi dobiti proaktivan tim?
Postoji više efikasnih načina da se reaktivan stav i atmosfera promene u proaktivne ali lider najpre treba da pođe od sebe i preispita nivo svog entuzijazma i optimističnog stava. Jer od toga koliko je on optimističan, samouveren i spreman da daje pozitivne odgovore na izazove zavisi i nivo proaktivnosti njegovih saradnika jer se proaktivnost lidera harizmatično prenosi na tim. Dakle, podignite nivo svoje pozitivne energije i prenosite optimizam i entuzijazam za kompaniju, proizvode i vašu budućnost na svoje saradnike, partnere i klijente. Osmislite deo dana kada ćete pokazati svoju odlučnost da zajedno uspete u svemu što radite. Nastojte da što više zaposlenih u direktnom kontaktu sa vama oseti tu zaraznu rešenost i snagu. Osmislite telefonske pozive i sastanke sa klijentima i partnerima kompanije i načine uz pomoć kojih ćete ostaviti željeni utisak na njih. Ekonomija je i psihologija i nemojte propustiti da prikažete i unutar i izvan kompanije koliko ste psihički stabilni i moćni kao pojedinci i kao tim. Kada su krizna vremena ljudi gravitiraju ka samouverenim i snažnim ličnostima i organizacijama. Ovo su neki saveti za stvaranje proaktivne klime.
Iskorenite reč problem i koristite samo reč izazov u vašoj kompaniji.
Da biste to efektivnije izveli pošaljite vašim saradnicima mail sledeće sadržine:
- Fokus na problem povećava problem
- Fokus na težinu problema povećava strah i zabrinutost
- Strah i briga povećavaju nivo panike i depresije
- Panika snižava broj rešenja a povećava broj grešaka
- Depresija snižava radnu energiju a povećava broj neobavljenih poslova
- Niko nas ne plaća da pravimo greške i neobavljamo poslove
- Zato od danas eliminišemo iz poslovne komunikacije reči: problem, kriza, negativne posledice
- Od danas umesto njih koristimo reči: IZAZOV, ŠANSA, REŠENJE!
Sazovite sastanak i pošaljite učesnicima agendu sa sledećim pitanjima:
- Šta je po vama najveći izazov danas za naš tim i kompaniju?
- Šta je po vama sada najveća šansa naše kompanije?
- Koja rešenja su po vama najkorisnija u ovom trenutku?
Zahtevajte od svakoga da iskaže svoje odgovore i obrazloži ih pred drugima.
Napišite na radnoj tabli koja je vidljiva svima:
Izazovi 2019:
Unapređenje radnih procesa
Povećanje radnog učinka
Uštede u novcu, energiji, vremenu
Povećanje prodajnih rezultata
Unapređenje Korisničkog servisa….
Rešenja
Konstruktiva Duhovita
(stimulišu kreativnost drugih) ( snižavaju napetost i brigu)
Zahtevajte od svakog saradnika da upiše najmanje tri rešenja u toku meseca. Raspravljate na posebnom sastanku o svim ponuđenim rešenjima sa dužnom pažnjom i interesovanjem. Ovo je kontinuirani brainstorming koji ima motivacioni karakter plus. Na sastanku opet snažno podvucite: Ljudi koji se fokusiraju na problem danas, kandiduju sebe za neplaćeno odsustvo ili plaćeni otkaz sutra. Mi nismo grupa takvih ljudi! Mi smo pobednički tim koji će sačuvati i ovu kompaniju i naša radna mesta! Pokažite mi rešenja! Pokažite mi rešenost da uspete! Svi autori napominju da lider mora hrabro da definiše realnost. Zašto? Zato što ljudi u krizama ili lošim poslovnim periodima vide goru stvarnost nego što jeste. Vaš prvi zadatak jeste da definišete realno stanje vaše kompanije na tržištu u tom trenutku. Vaš drugi zadatak je da vidite i iskažete sliku željene budućnosti vaše kompanije, vašu bolju realnost sutra. Vaš treći zadatak je da to bolje sutra postavite kao konkretan cilj pred svakog zaposlenog. A potom zahtevajte da se više niko ne vraća na realnost danas nego da svako ponudi šta će da radi sada da bismo ostvarili to bolje sutra. I tako svaki dan.
Stvaranje proaktvne klime u timu u kojoj se uzgajivači problema i majstori izgovora polako ali sigurno gase a berači rešenja i proizvođači odgovora počinju da cvetaju je prioritet u radu svakog modernog lidera.