Ričard Brenson – Kako da izbegnete uobičajene Start Up greške

Jedan od najharizmatičnijih preduzetnika današnjice savetuje kako da preživite uobičajene greške koje početnici u preduzetničkom poslu prave

 

Koje su najuobičajenije greške koje preduzetnici prave kada počinju posao?

Pravljenje grešaka je deo procesa izgradnje kompanije i kroz to svi prolaze ali brz oporavak od njih je ono što razlikuje uspešne od neuspešnih. Sve to spada u preduzetničku avanturu koja zahteva vašu izdržljivost, upornost i odlučnost. Vaš put unapred nije upisan na mapama naročito ako ugledate poslovnu šansu koju niko drugi nije eksploatisao. Tada morate sami da formulišete inovativan biznis plan, nađete sredstva, zaposlite prave ljude, izvedete plan i onda u pravom trenutku da istupite iz tog posla i pređete na naredni. Hajde da pogledamo svaki od ovih koraka da bismo ukazali na greške koje novi preduzetnici prave.

 

Korak # 1: Ostanite fokusirani na cilj.

Greška koju većina preduzetnika pravi je što imaju nejasnu ideju o svom poslu u glavi i nisu u stanju da je jasno i koncizno prezentuju. Morate biti u spremni da potencijalnim investitorima, partnerima i kupcima isporučite „govor iz lifta“ ili jako upečatljivu i kratku prezentaciju svog posla koju biste izveli da ste slučajno naleteli na ključnog investitora u liftu i imate samo nekoliko spratova vremena da ga zainteresujete. Koristite formulare kakvi postoje na Twitteru i izvucite esenciju svoje ideje na najviše 140 karaktera. Kada to uradite proširite taj koncept poruke na najviše 500 karaktera. Što je kraća vaša poruka to će jasnija biti. Greška koja se sa ovom povezuje je nedostatak fokusa. Mnogi preduzetnici završe sprintujući u raznim pravcima umesto da preduzmu jedan odlučan korak ka svom primarnom cilju. Jasno definišite svoj cilj i strategiju a onda odredite vremenske rokove i krenite pravo ka cilju. Nemojte dopustiti da vas druge mogućnosti ili magloviti snovi onemoguće da se svakog dana krećete ka svom cilju. Opasno je takođe planirati mnogo unapred. Ako je vaš proizvod ili usluga još u fazi dizajniranja nemojte da se iscrpljujete sa planovima za naredne verzije. Generalno planiranje dve do tri godine unapred je najbolje ali sugestije od strane vaših klijenata i povratna informacija od tržišta će vam pomoći da uvidite koliko unapred treba da planirate.

Budite fleksibilni, jer kao što nedostatak plana može biti problem, slepo držanje plana može da dovede vašu kompaniju do ivice ponora. Dobar preduzetnik će konstantno podešavati svoj kurs ne gubeći iz vida svoju krajnju destinaciju.

Korak 2: Budite realistični u vezi troškova

Loša prognoza troškova može da ugasi vaš posao na samom početku. Morate držati svoje troškove pod kontrolom jer je to od vitalne važnosti ali nemojte da pomešate privlačenje kapitala i njegovu cenu sa troškovima. Tržište je preplavljeno kompanijama sa nedovoljnim kapitalom koje su osuđene na propast. Kada je devedesetih Dejvid Nilman izašao sa idejom da mu treba 160 miliona dolara kapitala da pokrene JetBlue, low-cost avio kompaniju, mnogi stručnjaci koje je konsultovao su mu rekli da je to mnogo više kapitala nego što je potrebno za pokretanje sličnih kompanija. Njihove prognoze su bile da u vreme kada avio kompanije propadaju nije pametno ulagati toliki novac u novu kompaniju. Dejvid je istrajao na svojoj proceni, sakupio kapital i pokrenuo kompaniju. To je kasnije postala jedna od najuspešnijih low-cost avio kompanija svih vremena a profit je počeo da ubira samo šest meseci posle otvaranja 2000 godine. Što više kapitala uz što veću kontrola troškova je najbolja kombinacija za početak.

Korak # 3: Zaposlite ljude koji su vam potrebni a ne ljude koje volite

Koliko god privlačno bilo da započnete posao sa ljudima koje znate iz redova prijatelja i rodbine to će najverovatnije biti ozbiljna greška. Ako ne budu radili kako treba biće jako teško zamoliti ih da napuste posao. Kada smo startovali Virgin kompaniju uvek smo formirali osnovni tim od ljudi koji već poznaju tu industriju i sve njene rizike. Iskoristite maksimalno ukupno znanje koje vaši ljudi poseduju i zapamtite da niko nema sve odgovore uključujući i vas. Jedan od vaših glavnih poslova će biti pronalaženje menadžera koji istinski razumeju i veruju u vašu viziju i kome u budućnosti možete prepustiti upravljanje dok se vi prebacujete na naredni posao.

Korak # 4: Znajte kada da kažete zbogom

Veliki preduzetnici znaju kada je vreme da napuste svoju ulogu direktora. To nije lako ali mora da se uradi jer jako mali broj velikih preduzetnika postanu i veliki menadžeri. U mom slučaju na primer upravljanje dnevnim, poslovnim operacijama jednostavno nije upisano u moj DNK. Povlačenje u stranu iz upravljanja ne znači potpuno okretanje od vašeg posla. U Virgin kompaniji ja  sam uvek uključen u lansiranje novog projekta ili posla ali potom prepuštam kontrolu novom menadžmentu koji sam izabrao. Međutim ma koliko da sam se udaljio od upravljanja ako vidim nešto što ne volim ne ustručavam se da postavim direktna pitanja i tražim jasne odgovore. Osnivači kompanije ne bi trebalo da oklevaju da se uključe ponovo u svoj posao kada je to potrebno – kao na primer Lari Pejdž koji se vratio privremeno u Google na mestu CEO kompanije.

Podelite članak!

Poslednji broj

CC Workshop