Tajni sastojak poslovnog uspeha Bila Gejtsa
„Najbolje što umem da radim je da prenosim entuzijazam na saradnike.“
Bil Gejts
ŠTA
Vizionarsko i egzemplarno liderstvo su dva vida transformacionog lidrestva koja ističu ključan značaj vizije i ličnog primera u kreiranju promena koje je najveći menadžer današnjice istakao kao svoju glavnu osobinu i prednost. Komunikacija vizije je postala kamen temeljac vrhunskog liderstva i svaki lider mora da razvije ovu veštinu bez koje nema visoke gradnje i nema pobedničke atmosfere u organizaciji. Davanje ličnog primera kroz demonstraciju nesalomivog entuzijazma (verovanja + oduševljenja) za realizaciju vizije vaše kompanije je zadatak # 1 svakog istinskog lidera.
ZAŠTO
Entuzijazam je pogonsko gorivo preduzetnika. Vizija je pogonsko gorivo entuzijazama. Komunikacija vizije je pogonsko gorivo uspešne kompanije. Zato je Lider odgovoran za inspirativnu i motivacionu komunikaciju vizije među zaposlenima i davanje ličnog primera u obnovljivoj energiji entuzijazma za poslovnu ideju koju realizuju.
KAKO
Jedan od najefektivnijih načina za komunikaciju vizije je „pričanje priča“ ili iznošenje vrednosti i vizije kroz ilustrativne priče koje podsećaju zaposlene na to šta je istinski važno u procesu promena. Preporučuje se da lider razvije tri priče:
- Ko sam ja
- Ko smo mi
- Gde tačno idemo
Ko sam ja priča treba da kaže nešto o lideru i njegovom sistemu vrednosti.
Ko smo mi priča treba da ilustruje vrednosti organizacije, izgradi timski duh, kreira uzorne modele i definiše kulturu organizacije.
Gde tačno idemo je priča o izgledu idealne budućnosti ka kojoj smo se svi zaputili.
Da bi sproveo viziju lider mora istinski da motiviše i inspiriše saradnike a u tom poslu mu mogu pomoći sledeći saveti:
- Postavite jasne standarde ponašanja i rada koji se od saradnika očekuju.
- Očekujte najbolje od svojih saradnika istinskim verovanjem u njihove sposobnosti.
- Budite prisutni, šetajte među ljudima, primećujte ih i istinski brinite o njihovom ponašanju, akcijama i rezultatima.
- Individualizujte priznanja ne samo vodeći računa o potrebama saradnika nego tako što ćete ih učiniti posebnim u samom procesu odavanja priznanja.
- Pričajte priče o saradnicima, događajima i dobrim poslovnim poduhvatima koje imaju motivacioni i edukativni karakter.
- Proslavljajte zajedno.
- Vodite primerom da biste zadobili poverenje i osnažili svoju poruku.
KADA
Odredite datum do kada ćete pripremiti sve tri priče relevantne za dobru viziju kompanije i njenu korporativnu kulturu posvećenosti.
Odredite datum kada ćete ih jednu po jednu prezentovati svojim zaposlenima.
Zašto:
Da biste bili transformacioni lider morate neprestano da dovodite u pitanje
stara uverenja i navike i tako vodite ka kreaciji nove zajedničke vizije organizacije.
Kroz osnaženje, ohrabrenje i dobar role modeling lider može da motiviše saradnike da implementiraju viziju i sprovode kontinuirane promene na bolje.
Rad na realizaciji vizije se ne dešava u velikim kreativnim skokovima i genijalnim idejama nego u svakodnevnim malim poboljšanjima koje svaki zaposleni izvodi krećući se u pravcu vizije koja je zacrtana.
Zadatak transformacionog lidera je da ih motiviše da taj posao smatraju svojim prioritetom.