PEST Analiza
- Prvo, korišćenjem ove alatke vi dovodite svoju kompaniju u harmoniju sa najmoćnijim faktorima koji utiču na promene u našem svetu i tako dobijate mogućnost da korišćenjem tih promena ostvarite ili održite svoj uspeh.
- Drugo, korišćenjem PEST analize vi ćete smanjiti broj pogrešnih strateških poteza koji su unapred osuđeni na neuspeh.
- Treće, PEST je dobra alatka za prodor na nova tržišta jer vam njihovo razumevanje pomaže da brže adaptirate svoj posao na novo okruženje.
- Izvedite „brainstorming“ za četiri relevantna faktora koja utiču na vaš posao
- Identifikujte važne informacije koje pripadaju ovim faktorima
- Izvucite zaključke iz tih informacija
Važno je napomenuti da nije dovoljno samo opisati faktore u koraku broj dva nego treba i promisliti o njihovom značenju. Naravno da vaša analiza neće biti savršena i da je treba stalno testirati u odnosu na realnost i poslovna iskustva.
Sledeći faktori mogu da vam posluže kao početna tačka za „brainstorming“ ali potrudite se da uključite i druge faktore koje smatrate bitnim za vašu situaciju.
Politički faktori:
- Tip i stabilnost vlade
- Sloboda štampe, vladavina prava i nivo birokratije i korupcije
- Trendovi u domenu regulacije i deregulacije
- Socijalna politika i pravni aspekti zapošljavanja
- Poreska politika i kontrola cena
- Politika zaštite životne sredine i potrošača
- Najverovatnije promene u političkom okruženju
Ekonomski faktori:
- Nivo poslovnog razvoja
- Trenutni i projektovani ekonomski rast, inflacija i kamatne stope
- Nezaposlenost i kvalitet radne snage
- Cena radne snage
- Uticaji globalizacije
- Uticaji novih tehnologija na promene u ekonomiji
- Najverovatnije promene u ekonomskom okruženju
Socijalno-kulturni faktori:
- Demografski podaci o rastu populacije i profilu godišta
- Zdravlje stanovništva, obrazovanje, socijalna mobilnost i stavovi o tome
- Radne navike, slobodno tržište rada i stavovi koji utiču na rad
- Stavovi javnog mnjenja i medija, socijalni tabui i vrednosti
- Životni stil društva i stavovi koji utiču na njegovo formiranje
- Najverovatnije promene u socijalno-kulturnoj sferi života
Tehnološki faktori:
- Uticaj narastajućih tehnologija na posao
- Uticaj interneta, smanjenja troškova komunikacije i povećanja rada od kuće
- Aktivnosti istraživanja i razvoja (R&D)
- Najverovatniji uticaji od budućih promena tehnologije
Cilj ove analize je da sa svojim timom proizvedete što više kvalitetnih informacija koje će vam omogućiti najbolji uvid u promene koje su nastale i one koje će tek uslediti kako biste doneli prave strateške odluke o svom budućem poslu. Naravno da je treći korak, izvlačenje zaključaka iz prikupljenih informacija najbitniji za uspeh ove tehnike jer će od njega zavisiti i kvalitet odluka koje ćete doneti. Kada je rukovodstvo kompanije Polaroid potcenilo informaciju o pronalasku digitalne fotografije kompanija je od giganta postala bolesnik koji je jedva preživeo. Isto se dogodilo sa čuvenom „procenom“ IBM kompanije u vezi sa tržišnim potencijalnom personalnih kompjutera koja se pretvorila u koban previd i ogroman gubitak konkurentske prednosti. Tu je i Coca Cola sa svojim nekadašnjim „slepilom“ za nadolazeće trendove negaziranih i energetskih napitaka, flaširanje vode za piće i slična sredstva koja su anticipirala trend zdravog života, borbe protiv gojaznosti, celulita i slično. Dakle, najveći svetski privredni giganti su se okliznuli na lošim procenama promena koje dolaze i niko zdrave pameti više ne sme potceniti uticaj promena na održivost biznisa. PEST analiza je tehnika za fokusiranje najvažnijih promena koje mogu uticati na vaš posao i zato je „must have“ alatka modernih lidera. Ona vam obezbeđuje kontekst za detaljnije poslovno planiranje kako biste u potpunosti iskoristili prednosti promena a umanjili pretnje koje one donose vašem poslu.[/av_textblock] [av_heading tag=’h3′ padding=’10’ heading=’KADA’ color=“ style=“ custom_font=“ size=“ subheading_active=“ subheading_size=’15’ custom_class=“ admin_preview_bg=“ av-desktop-hide=“ av-medium-hide=“ av-small-hide=“ av-mini-hide=“ av-medium-font-size-title=“ av-small-font-size-title=“ av-mini-font-size-title=“ av-medium-font-size=“ av-small-font-size=“ av-mini-font-size=“ margin=“][/av_heading] [av_textblock size=“ font_color=“ color=“ av-medium-font-size=“ av-small-font-size=“ av-mini-font-size=“ av_uid=’av-kpnqut11′ custom_class=“ admin_preview_bg=“] Ako na sledeća pitanja date dve trećine negativnih odgovora onda je vreme da uradite PEST analizu bilo juče.
- Da li ste sa svojim timom analizirali postojeće i nadolazeće propise u zaštiti životne sredine i predupredili posledice po kompaniju?
- Da li ste sa svojim timom analizirali promene u ekonomskom ambijentu koje nastaju procesu pristupanja EU?
- Da li ste sa svojim timom analizirali narastajući uticaj socijalnih mreža i pripremili svoj odgovor?
Zašto:
Ko ne planira svoj uspeh isplanirao je svoj neuspeh.
Menadžerska izreka[/av_textblock] [av_one_full first min_height=“ vertical_alignment=“ space=“ custom_margin=“ margin=’0px’ padding=’0px’ border=“ border_color=“ radius=’0px’ background_color=“ src=“ background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=“ mobile_breaking=“ mobile_display=“] [av_social_share title=’Podeli članak’ style=“ buttons=“ custom_class=“ admin_preview_bg=“] [/av_one_full]