ccm8 Mentor Marketing

10 načina za legalno špijuniranje konkurencije

Organizacije koje se ne bave promenama na vrhu tržištu završavaju na dnu.

ŠTA

Saznaćete načine za unapređenje jedne od najkorisnijih tehnike za procenu okruženja (tržišta i društva) – skeniranje okruženja ili snimanje velikog broja informacija da bi se predvidele i interpretirale promene u okruženju – radi sticanja i održanja konkurentske prednosti.

ZAŠTO

Istraživanja su pokazala da organizacije koje imaju razrađenu praksu skeniranja okruženja ili uspostavljenu tkz. „Obaveštajnu službu za konkurenciju“ ostvaruju rast prihoda i povećanje profita. Organizacije koje se ne bave profesionalno sa promenama na vrhu tržištu zaršavaju na dnu. Skeniranje okruženja koje istražuje i identifikuje ko su konkurenti, šta rade i na koji način njihove aktivnosti može značajno da utiče na strateške planove organizacije naročito na planu marketinga i prodaje. Ovde nije reč o industrijskoj špijunaži nego o legalnom i legitimnom sakupljanju informacija od značaja za opstanak i planiranje razvoja vaše organizacije.

KAKO

Vaš tim za skeniranje okruženja treba da počne rad sa postavljanjem pitanja kao što su:

  • Koje proizvode i usluge nudi vaša konkurencija?
  • Koje su njihove glavne karakteristike?
  • Koje su njihove glavne prednosti i mane?
  • Kako rukuju marketingom, cenama i distribucijom?
  • Šta pokušavaju da urade drugačije od konkurencije?
  • Koliko su veliki i profitabilni?
  • Šta rade bolje i kvalitetnije od vas?

Pored ovih „brainstorming“ aktivnosti vaš tim treba da koristi i sledeće načine za „špijuniranje„ konkurencije:

  1. Čitanje lokalnih novina. Pretplatite se na lokalne novine u mestima gde vaši konkurenti imaju fabrike ili centrale. Veliki broj informacijama o aktivnostima i planovima kompanije ćete pre pročitati u lokalnim novinama nego u visokotiražnim listovima. Oni misle da se obraćaju malom auditorijumu i žele da prikažu sve razvoje projekte koji će uticati i na razvoj lokalne zajednice i tako ističu svoj doprinos i društvenu odgovornost. Tu ćete najpre pročitati o novoj fabrici koju planiraju, novom proizvodu na kome rade, novoj marketinškoj kampanji ili nagradnoj igri i sl.
  2. Osluškujte svoje dobavljače. Oni verovatno opslužuju i vaše konkurente budući da ste u istom poslu. Ako ste u prijateljskim odnosima sa svojim dobavljačima, a trebalo bi da budete, započnite razgovor o vašem poslu i provucite pitanja o konkurenciji i načinu na koji oni rade. Ne mojte biti navalentni i suviše ljubopitivi jer će dobavljač osetiti i povući se jer su mu i oni poslovni partneri.
  3. Posećujte redovno sajmove. Umešajte se u gomilu i slušajte šta i kako vaši konkurenti nude klijentima. Nove inicijative i proizvodi su najčešće prezentovani na sajmovima. Katalozi i informacije koje možete dobiti od njihovih top prodavaca mogu biti dragocene.
  4. Budite misteriozni kupac (Mistery Shopper). Ako vaši konkurenti imaju radnje i lokale posetite ih i ocenite njihov korisnički servis. Da li su ljubazni i predusretljivi, da li su čisti i uredni, dali su procedure rada sa klijentima profesionalno osmišljenje i uigrane, da li odgovaraju na telefon odmah ili sa zakašnjenjem… Procenite njihov servis i uporedite ga sa vašim. Preuzmite ono što je bolje od njih i odmah primenite a ono što vi radite bolje pojačajte.
  5. Posetite i proučite web sajt konkurencije. Saznaćete na koji način oni nude svoje proizvode, kako komuniciraju sa korisnicima i na koji način grade reputaciju svog brenda. Opet bolje stvari odmah preuzmite a ono u čemu ste vi bolji pojačajte.
  6. Istražite njihovu LikedIn stranicu. Tu ćete najpre pronaći sve nove informacije koje vaša konkurencija planira da lansira na tržište. Takođe možete pronaći i bivše zaposlene i nove ljude koje angažuju. Prodavci se često žale na svoje klijente na personalnim LikedIn stranicama i otkrivaju slabe tačke kompanije za koju rade i sl.
  7. Posetite Twiter i Facebook profile. Ako ljudi iz vaše industrije vise na Facebooku pratite njihovu konverzaciju. Mnogi događaji se pojave u hashtagu na Twiteru, pregledajte ih i uključite se u komunikaciju da biste saznali više o mišljenju vaših korisnika.
  8. Pratite oglase za posao vaše konkurencije. Portali za zapošljavanje su sjajno mesto za pregled radnih mesta koje vaša konkurencija potražuje iz kojih zaključujete o njihovim razvojnim kapacitetima i planovima. Koje veštine traže, u kojim regionima pojačavaju prodajnu mrežu, koje nove tehnologije planiraju da usvoje i sl.
  9. Pratite industrijske studije i godišnje izveštaje. Važne informacije možete pronaći u ovim zvaničnim podacima o radu vaših konkurenata.
  10. Proučavajte sve reklamne kampanje, materijale i pres konferencije vaše konkurencije. Bilo na internetu ili na drugim medijima mnogo se može naučiti i zaključiti iz marketinških aktivnosti vaših konkurenata.

KADA

Ovo je aktivnost koja traje čitave godine a počinje odmah jer utakmica traje i pozicije se gube ili stiču dok ovo čitate. Formirajte odmah tim za skeniranje okruženja i sazovite prvi sastanak.

Zašto:

Ko vlada informacijom vlada situacijom.

Moderna tržišna mantra