ccm25 Mentor Marketing

Potraga za najpozitivnijom stranom posla

Kako da stalno ističete najveći kvalitet svoje kompanije

ŠTA

Izgradnja jedinstvene prednosti kompanije na tržištu fokusiranjem na najpozitivniju stranu vašeg posla.

ZAŠTO

Zamislite da su porudžbine za vaše robe ili usluge na svom maksimumu i da vi očajnički želite sa proširite svoj posao ali da ne možete da pronađete odgovarajuće ljude. Da stvar bude još gora budžet za zapošljavanje novih ljudi je nategnut do krajnjih granica a keš je toliko tanak da se lomi na dnevnom održavanju kompanije. Klasičan pristup rešavanju ovakvog problema je fokusiranje na stvari koje ne funkcionišu dobro i pokušaj da se nađu rešenja za njihovo popravljanje. Međutim ovaj pristup često ne može da pronađe prave odgovore na situaciju kakvu smo opisali. Druga tehnika koja se koristi u takvim situacijama je fokusiranje na pozitivnu perspektivu ili na stvari koje dobro funkcionišu i na pronalaženju rešenja kroz njihovo jačanje. Ideja je da se traženjem stvari koje dobro idu kompaniji i fokusom na njihove vrednosti i doprinose izgradi jedinstvena prednost koja će dovesti do uspeha a tehnika se zove: Potraga za najpozitivnijom stranom posla. Ova tehnika je prvi put primenjena od strane Dejvida Koperidera 1980. godine  pod nazivom „Appreciative Inquiry”.

KAKO

Da bismo je još bolje razumeli treba da definišemo oba njena pojma. Priznavanje znači da se prepoznaju i vrednuju doprinosi ili karakteristike stvari ili ljudi oko nas a Istraživanje znači da se te stvari ispitaju i otkriju u svetlu pozitivnijeg razumevanja i otvaranja ka novim mogućnostima. Uočeno je u praksi da kada naučite da cenite ono što je dobro i vredno u trenutnoj situaciji mnogo lakše otkrivate načine za efektivne promene u budućnosti. Ova tehnika se sprovodi u četiri faze a počinje sa definisanjem problema. Prvi korak u procesu je svakako identifikovanje i opis problema ali tako što ćete i problem definisati u pozitivnim terminima jer će vam promena termina omogućiti da lakše sagledate sve pozitivne aspekte posla. Nemojte definisati problem kao „Načini da se isprave nedostaci u procesu zapošljavanja“ nego „Načini za ubrzanje i unapređenje procesa zapošljavanja“.

Faza otkrivanja. U ovoj fazi treba da tragate za najboljim iskustvima iz prošlosti kao i za onim stvarima koje sada funkcionišu odlično. Uključite što više ljudi i dizajnirajte pitanja tako da bi ljudi mogli lakše mogli da istaknu priče o najvrednijim stvarima u kompaniji.

  • Šta vas je najviše privuklo kompaniji?
  • Šta je po vama najvažnije za uspeh kompanije
  • Kada ste bili najponosniji na svoju kompaniju?

Kada sakupite dovoljno informacija analizirajte podatke i identifikujte faktore koji najviše doprinose uspehu kompanije. Šta je to najvrednije? Šta ljudi smatraju najinspirativnijim u vezi kompanije? Šta ih najviše motiviše i pokreće da rade?

Faza sanjanja. U ovoj fazi vi sa svojim timom maštate o onome što bi moglo biti. Maštajte o tome kako biste svoje najpozitivnije karakteristike ojačali i pretvorili u stvarnu tržišnu moć. Korisno je ponekad uključiti i različite grupe akcionara kompanije i kroz Brainstorming doći do kreativnih i inovativnih ideja o tome šta bi kompanija mogla da postigne u budućnosti. Možete izabrati da unapredite dobre stvari koje svi vole u vezi vaše kompanije i koristiti ih kao snažnu poruku da biste privukli potencijalne kandidate za vreme procesa zapošljavanja. Možete isto tako zaustaviti investicije radi popravljanja stvari koje ne funkcionišu najbolje i usmeriti novac u pravcu ojačanja karakteristika koje daju najveći doprinos. Kada se jednom složite oko svog sna ili vizije možete preći na narednu fazu.

Faza dizajniranja. Ostvarenje snova podrazumeva traganje za praktičnim koracima koji će omogućiti realizaciju vizije. Ovde počinjete da osmišljavate tipove sistema, procese i strategije koji će vam omogućiti da pretvorite san u stvarnost.

Faza implementacije. Kao i svaka faza realizacije podrazumeva dosta rada na planiranju i pripremama. Ključ uspeha je u zadržavanju fokusa na viziji. Mada će različiti timovi imati svoje posebne procese i zadatke ukupni rezultat je proizvod promena koje treba da se simultano odigravaju u kompaniji a svi treba da vode realizaciji vizije.

Prava snaga ove tehnike se krije u fazama jedan i dva u kojima se uočavaju najpozitivnije stvari i osmišljava njihov razvoj a faze tri i četiri su samo standardne  faze implementacije i možete koristiti pristup koji vam odgovara. Ovde smo istakli primenu ove tehnike na rešavanje problema. Međutim ovu moćnu tehniku možete koristiti i kao oruđe za strateško definisanje razvoja kompanije ili za razvoj ljudskih resursa.

Ova pozitivna perspektiva otkriva čitav spektar pozitivnih rešenja i dobrih pravaca koje vi i vaš tim niste mogli da sagledate. Koristite ovaj pristup da biste omogućili vašim ljudima da sagledaju kompaniju na jedinstven i pozitivan način jer vas to uvek osnažuje i svakako utiče na porast samouverenosti ključnih ljudi. Fazu implementacije ne treba posmatrati kao kraj ciklusa nego kao novi početak posle koga ponovo procenjujete kompaniju i nastavljate sa traganjem za najpozitivnijim stvarima i njihovim kontinuiranim razvojem. Kada jednom prihvatite ideju o pozitivnim promenama možete nastaviti da je primenjujete iznova i iznova na različite aspekte vašeg tima i kompanije i da uživate u dobrim rezultatima koje pozitivno mišljenje sa sobom donosi.

KADA

Kada se nađete pred narednim problemom ili izazovom probajte da odstupite korak unazad i pogledate šta je to što trenutno dobro funkcioniše ili što je stvarni kvalitet vaše kompanije.

Zašto:

Možete imati samo jednu misao u glavi u jednom trenutku.

Ako želite pozitivne rezultate postarajte se da ta misao bude i ostane pozitivna.

Ričard Karlson