ccm23 Mentor finansije

Kako da postavite zdrave temelje za održivi biznis

Saveti za kretanje u Start Up avanturu

ŠTA

Saveti za izbegavanje najčešćih finansijskih grešaka prilikom pokretanja novog posla.

ZAŠTO

Zato što u proseku sedam poslova od započetih deset propadaju uglavnom zbog lošeg ili amaterskog vođenja finansija.

KAKO

Imperativ je dobro upravljanje protokom gotovog novca. Brojni su razlozi za propadanje startup-ova a jedan od najdominantnijih je presušivanje gotovog novca. Ako želite da izbegnete ovu zamku onda morate znati odakle dolazi svaki dinar u firmu i gde odlazi. Morate da nadgledate protok novca kroz kompaniju kao orao ili ćete se pre ili kasnije naći u nezavidnoj situaciji. Deluje kao logična stvar kada je pogledate racionalno sa strane ali kada se nađete unutar ringa i počnu problemi da vas udaraju sa svih strana a naročito ako vam priliv novca dolazi u solidnim količinama, pad koncentracije na troškove se prvi pojavljuje a onda i pad koncentracije na dinamiku naplate i tako to počinje. Bez obzira koliko je vaša poslovna ideja dobra i ima svoje tržište ako vaša kompanija ostane bez protoka gotovog novca udarićete u zid. Napravite ozbiljan i strog budžet i držite se njega kao da vam život od toga zavisi što je otprilike najbliže istini.

Pratite i kontrolišite potrošnju. Troškovi u samom početku poslovanja stižu iz svih pravaca i uvek se čine neophodnim. Možda je stalno angažovanje profesionalnog računovođe velika investicija za vas u početku u tom slučaju morate da koristite neki jednostavan računovodstveni softver da biste držali finansije pod kontrolom. Dobra evidencija troškova nije važna samo zbog protoka gotovog novca i smanjenja troškova nego i zbog poreza na dobit na kraju svake godine. Naravno sa rastom vašeg posla i prihoda moraćete da angažujete profesionalca ali i tada morate znati šta se dešava sa vašim finansijama i donositi odluke na vreme jer to nije posao računovođe.

Limitirajte svoje fiksne troškove u početku. U početnom stadijumu razvoja biznisa neobično je važno da troškove poslovanja držite na niskom nivou jer to obezbeđuje dugovečnost posla. Nije vam potrebna velika kancelarija na prestižnoj lokaciji, osim ako to nije deo imidža firme kojim privlačite velike klijente, niti ketering za zaposlene dva puta dnevno. Ponašajte se skromno u početku kako biste veći deo svog kapitala mogli da investirate u razvoj a sa njim će jednog dana doći i mogućnost da zadovoljite neke svoje prohteve za komforom i luksuzom. Vaš top prioritet je generisanje prihoda a ne stvaranje imidža uspešne kompanije u početku.

Ponašajte se optimistično ali budite spremni na najgore ishode. Nikada ne možete da predvidite pravac u kojem će se kretati vaš posao i izazove na koje ćete nailaziti zato je pametno da budete spremni za najgore scenarije. Nemojte napuštati svoj prethodni posao ili presecati izvor finansiranja sve dok ne budete sigurni da vaš posao može da zameni taj prihod. Čuvajte novčanu rezervu, privatnu i poslovnu, na štednom računu za krizne situacije. Možda vam se u početku učini kao dobra ideja da sva sredstva uložite u posao kako biste odmah privukli klijente ali loše situacije se pojavljuju kad se najmanje nadate i morate biti spremni da na njih odgovorite.

Neka svaki minut vašeg vremena ima svoju monetarnu vrednost. Izreka vreme je novac je stvarna u poslovnom svetu a naročito u svetu preduzetnika. Gledajte da vaše vreme bude fokusirano isključivo na aktivnosti koje donose prihod ili uštedu kompaniji. Za sve ostale aktivnosti obučite druge ljude ili angažujte ljude sa strane. Stvorite u sebi takav fokus na aktivnosti koje stvaraju novac, direktno ili indirektno, da prosto fizički osetite nelagodnost kada trošite svaki minut svog poslovnog vremena na nešto što nije povezano sa zaradom.

Fokusirajte se na privlačenje i zadržavanje korisnika. Jasno vam je da bez korisnika nema posla ali da li vam je to jasno svakog trenutka u vašem poslovnom danu. Što pre ovladate veštinom i sistemom za privlačenje i zadržavanje korisnika to su vam veće šanse da održite posao živim i profitabilnim. Jednom kada pronađete najbolji način ostaje vam samo da se bavite optimizacijom i smanjivanjem troškova tog procesa.

Prvo isplatite sebe. Mnogi preduzetnici u silnoj želji da postave posao na noge svaki dinar ulažu u razvoj posla i sagore u tom procesu jer nisu vodili račun o najvažnijem činiocu tog posla samima sebi. Staro i dokazano pravilo preduzetničkog poslovanja kaže: isplatite prvo sebe. To ne znači da sebi dodeljujete visoke plate i trošite na lični komfor i luksuz nego da isplatite sebe da biste mogli da pristojno živite i regenerišete se za nove poslovne bitke. Kada nemate ličnih finansijskih stresova onda možete u potpunosti i punom kapacitetu vaše ličnosti da se posvetite poslu i donosite dobre odluke. Relaksacija i odmor su važni za dugu borbu koja vas očekuje i zato je sebi omogućite novcem iz posla.

Postavite jasne finansijske ciljeve. Nije dovoljno reći hoću da izgradim milionski posao morate to da razložite na manje, dostižne i merljive ciljeve. Mesečni, nedeljni ili čak dnevni ciljevi vezani za prihod vam omogućavaju stalni fokus i praćenje prihoda i brze izmene u strategiji da bi se održao stalni rast. Postavite sebi male kontrolne tačke i targete na putu koje će vas naterati da se napregnete i postignete to prolazno vreme koje obećava ishod koji ste projektovali. Postizanje tih prolaznih malih pobeda će vam podići samopouzdanje i motivisaće vas da nastavite još jačim tempom napred.

KADA

Ovo su dobri principi i navike koje  mogu da spasu vaš biznis pod propadanja i zato počnite da osvajate jednu pod jednu još juče.

Zašto:

Sreća prati pripremljen um.

Luj Paster