Da li znate kako se kupuje finansijski zdrav posao?

Pre nego investirate svoj novac poverite ključne faktora finansijskog zdravlja

ŠTA

Analiza finansijskih faktora koji određuju finansijsku stabilnost i zdravlje jedne kompanije koje ozbiljni investitori proveravaju pre nego kupe neki posao.

ZAŠTO

Zato što je neophodno proveriti najmanje četiri osnovna i osam dodatnih finansijskih parametara u potrazi za skivenim problemima koji postoje u kompaniji ili će se uskoro u budućnosti pojaviti na osnovu prethodnog poslovanja. Zato što finansijsko zdravlje kompanije utiče na njegovu tržišnu cenu i predstavlja najbolju osnovu za vašu pregovaračku poziciju i argumentaciju u vezi dogovora oko cene.

KAKO

Koji god metod da koristite da biste odredili realnu tržišnu vrednost kompanije vaša procena vrednosti tog posla mora uzeti u obzir sledeće elemente: finansijsko zdravlje posla, istoriju generisanja zarade, razvojni potencijal i nematerijalnu imovinu (kao što su vrednost brenda i pozicija na tržištu i sl). Da biste dobili sliku o očekivanim prihodima i budućim finansijskim potrebama i obavezama pregledajte najpre bilans uspeha i bilans stanja, izveštaj o protoku gotovog novca i poresku prijavu jer su to četiri ključna indikatora finansijskog zdravlja neke kompanije. Pored njih potrebno je da se fokusirate i na sledeće osam parametara:

Oprezno sa prevelikim inventarom. Ako je neki posao baziran na proizvodnji a ne na usluzi izvršite pažljiv popis zaliha i inventara. Neiskusni investitori se najčešće zavedu veličinom zaliha ali to se često pokaže kao zamka. Razlog za prevelike zalihe robe može biti nekonkurentnost proizvoda a tu je i opasnost od zastarevanja robe . Takođe zalohe nisu samo vrednost negi i trošak zbog skladištenja i osiguranja i kao takve ih treba procenjivati. Prevelike zalihe takođe mogu da ukažu na slabu prodaju ili na nezadovoljne korisnike koji zbog slabog kvaliteta ili zakasnele isporuke nisu želeli da preuzmu robu. U oba slučaja je to loš znak.

Odredite najniži nivo zaliha koji posao može da podnese bez zastoja. Kada odredite taj nivo dogovorite se sa vašim prodavcima da dovedu zalihe do tog nivoa sve do dana preuzimanja kompanije. Takođe dodajte klauzulu ugovoru o kupovinu kojom se specifikuje da kupujete samo te trenutne zalihe koje su u prodajnom stanju.

Proverite pažljivo sva potraživanja. Nenaplaćena potraživanja su velika kočnica posla i mogu da postanu opasan i nepredviđeni trošak kada se nagomilaju bankarske kamate. Pažljivo pregledajte koeficijent prometa potraživanja, procenite realnu naplativost dospelih potraživanja, kreditnu politiku, koeficijent naplatu gotovine, raspored i zastarivanje potraživanja i sl.

Neto prihod. Koristite više koeficijenata neto prihoda da biste stekli bolji uvid. Na primer: odnos bruto dobiti i neto prodaje pokazuje da li je kompanijski profit konkurentan sa sličnim poslovima. Odnos neto prihoda i neto vrednosti, neto prihoda i ukupne aktive, dinamika troškova i očekivana povećanja ili smanjenja pod vašim upravljanjem i slični podaci mogu biti presudni za određivanje ukupne vrednosti posla i rizika.

Obrtni kapital. To je tekuća imovina umanjena za tekuće obaveze. Bez dovoljno obrtnog kapitala nijedan biznis ne može dugo izdržati. Jedan od ključnih parametara je odnos neto prodaje sa neto obrtnim kapitalom. Taj odnos pokazuje koliko efektivno se orbtni kapital koristi da bi se ostvarili ciljevi posla.

Prodajne aktivnosti. Neki put prodajne cifre mogu izledati ružičastije nego što stvarno jesu. Kad analizirate rast prodaje i prihoda proučite da li je rast posledica povećanja obima prodaje ili podizanja cena. Takođe proučite tržišnu nišu. Ako je tržište zrelo prodaja može biti statična.

Obrtna sredstva. Ako vaša analiza pokazuje da je previše novca investirano u obrtna sredstva, poput imovine fabrike i opeme potrudite se da saznate zašto. Nekorišćena oprema može biti indikator smanjene potražnje ili loše kalkulisanih potreba za opremanjem proizvodnje.

Radno okruženje.Postarajte se da razumete radno okruženje i kompanijsku kulturu. Ako posao zavisi od izvoza analizirajte kratkoročne i dugoročne rizike u političkom i poslovom okruženju vaših kupaca i dobavljača. Posmatrajte posao iz ugla korisnika i ekonomskih trendova; na primer ako kompanija zavisi od nekoliko velikih klijenata da li možete biti sigurni da će posao opstati ako oni ne produže saradnju sa vama u budućnosti.

KADA

Onda kada odlučite da proširite svoj poslovni portfolio kupovinom nekog perspektivnog posla.

Zašto:

Samo oni koji rizikuju da odu predaleko

mogu eventualno da shvate koliko daleko mogu da odu.

T.S. Eliot